~AhlaN wa SaHLaN~

"HarDsHip aLways coMe to those wHo have tHe abiLity to enDure thEm. Just as tHe gooD qualiTies are tO be fOunD in tHe honouReD peOpLe. A minOr tHing miGht seeM GREAT in the eyes of a minor persOn. Just as a greaT thing seemS minor in tHe eyeS oF a GREAT person" -Salahuddin Al-Ayyubi-

Monday, August 15, 2011

respon yang sedikit


new day, new life, new story..

1.32 am
15 Ramadhan 1432 H/15 Ogos 2011

Salam 3alayk..

Pejam celik, pejam celik. memaksa mata untuk lena. akhirnya saya celikkan mata. menghantar mesej kepada seseorang yang jauh di sana.


baik kembali kepada respon yang ingin saya kongsikan.
seperti tajuk diatas, hanya sedikit respon daripada saya memandangkan ada sahabat yang meminta saya cakna sebentar akan isu ini. saya harap saya hanya mengambil masa yang sedikit untuk mengutarakan respon saya.

mengenai penggabungan organisasi antara pelajar MoU dan G2G.


cukup saya katakan, isu ini mungkin dianggap remeh bagi sebahagian pihak yang tidak berada dalam kelompok kita. agak meninggalkan kesan kepada saya bila seorang sahabat kita mengatakan bahawa batch kita agak 'semangat' dalam berorganisasi. saya tidak menyalahkan pihak tersebut kerana berfikiran sangat tertutup, malahan saya bangga melihat perkembangan yang 'sihat' pada diri sahabat-sahabat.

Maaf. kembali kepada respon saya [suka melalut ke laut]

saya katakan tadi bahawa, saya sudah selesa dengan sistem organisasi yang sedia ada sekarang. bukan bermakna kenyataan saya itu sudah 'rigid'. cuma itu adalah respon pertama saya apabila ada pihak meminta saya cakna tentang perkara ini [cakna lagi :P]

Baiklah, apa yang saya lihat, ahli kita [batch kita MoU dan G2G] terbahagi kepada dua; ahli aktif dan ahli pasif. antara yang kita boleh lihat yang aktif seperti K.A, Kak Aiedah, Maryam dan sebagainya. dan ahli pasif seperti.....saya =.=

jadi, maksud saya supaya mengekalkan sistem yang ada [terpisah organisasi Mou dan G2G] bukan bermaksud untuk menambahkan lagi jurang yang ada antara kita [MoU dan G2G]. tetapi, saya fikirkan maslahah yang lebih general [x ingat BM dia ]. yang saya fikirkan adalah 'human resources' untuk masyarakat.

maksud saya lagi, saya tidak kisah jika ada 2 organisasi dalam batch kita. ya, saya akui pelajar G2G batch kita agak ramai. dan atas sebab itulah kita memerlukan organisasi yang berbeza. nampak tak disitu? tambahan lagi, setelah dua tahun belajar di kuliah, kita dapati terdapat banyak perbezaan antara pelajar Mou dan G2G dari segi jadual, dan sebagainya. dan sudah tentu pengurusannya juga jauh berbeza.

saya juga fikirkan agar lebih ramai pelajar yang akan menyandang jawatan-jawatan yang disediakan dalam organisasi pelajar kita. untuk apa? untuk memupuk rasa tanggungjawab dalam diri pelajar yang memegang jawatan. sebab itu, saya sangat setuju apabila ada yang mengatakan supaya diadakan pemilihan AJK yang baru untuk sesi akan datang.

KERANA, kita sendiri tahu apabila terpundaknya sesuatu amanah kepada kita, kita akan merasa lebih bertanggungjawab kepada sahabat-sahabat kita. sikap ini sebenarnya yang saya ingin sahabat-sahabat pupuk dalam diri lebih-lebih lagi kepada sahabat yang diamanahkan utk menjadi AJK.

saya yakin, dengan memberi peluang kepada sesiapa pun untuk merasa 'tanggungjawab', kehidupan kita akan lebih bererti [haha] dan akan berkurangannya sikap mementingkan diri sendiri dalam kalangan kita. DAN yang paling penting, semua orang akan menjadi lebih CAKNA kepada orang lain. itulah sebenarnya yang kita mahukan. hidup ini bukan sekadar untuk menerima, tetapi lebih kepada MEMBERI. apalah ertinya hidup jika kita selalu mengharapkan pemberian orang kepada kita, sedangkan kita lupa peranan kita untuk memberi kepada ummah. betul atau tidak??

sekali lagi saya akui, walaupun saya tidak mampu untuk memimpin organisasi G2G dengan cemerlang pada tahun ini, saya amat mengharapkan yang lebih baik pada masa hadapan, inshaAllah!
tetapi, saya yakin dengan usaha saya men'jawatan'kan beberapa orang sahabat saya, saya membantu untuk memupuk sifat 'tanggungjawab' dalam diri AJK-AJK saya dalam organisasi G2G. dan saya harap usaha saya tidak sia-sia....

TETAPI, jika kita ingin meraikan juga idea bernas yang dicadangkan, tidak salah jika anda menambah lagi satu jawatan dalam pokok organisasi MoU untuk pelajar G2G [contohnya, AJK G2G Ikhwah dan Akhawat] dalam masa yang sama juga dibawah AJK G2G itu masih ada organisasi yang lain untuk sahabat-sahabat G2G. faham ke???

Allahua3lam

sedikit pencerahan daripada saya. tahniah! dan teruskan perbincangan dengan matang kerana syura adalah salah satu daripada sunnah Rasululamin :D

salam Ramadhan al-Mubarak kepada semua. Walaupun kita berhadapan dengan Ramadhan yang sama, mudah-mudahan akan menghasilkan natijah yang berbeza. inshaAllah!^^,

*psst, doakan saya najah untuk madah yang saya bawa nanti. syukran!

3 comments:

finding serene said...

omg.. satu ape pun saya ta faham la chegu

apa tu? organisasi pelajar kat mesir eyh?

jgn gaduh2.. tanggungjawab banyak..
lebih baik byk organisasi, bley la tegur mana kurang mana lebih..

nak gabung pun lagi bagus..

haha.. mengarut kan? .. padahal tatau pape.. sheesh

analisiszikri said...

tabik spring kat akk sy sorang nih !!
hihi.. mmg tanggungjawab lebih banyak drpd waktu kan,

sudilah ajar sy ye..

sitimaryambintidicky said...

as salam,

aku setujulah juga sikit dgn pendapat sang siti hajar yg chomel ini.....

bab aku x puas hati bila cakap, x mampu pimpin batch G2G dgn cemerlang dan ahli pasif????????????????

apa ni hajar???

aku rasa u have done a great job!!! bersemangatlah! and all da best for ur summer paper!