~AhlaN wa SaHLaN~

"HarDsHip aLways coMe to those wHo have tHe abiLity to enDure thEm. Just as tHe gooD qualiTies are tO be fOunD in tHe honouReD peOpLe. A minOr tHing miGht seeM GREAT in the eyes of a minor persOn. Just as a greaT thing seemS minor in tHe eyeS oF a GREAT person" -Salahuddin Al-Ayyubi-

Saturday, June 26, 2010

no idea

new day, new life, new story..







yeah..akhirnya, saya jadi 'promoter' iLuvislam.com!
rajin2lah jenguk website ini ye...!!
moga sama2 dapat istifadah...=)



***

ALLAH KNOWS
When you are tired and discouraged from fruitless efforts,
...ALLAH KNOWS How hard you have tried!

When you have cried so long and your heart is in anguish,
...ALLAH HAS COUNTED YOUR TEARS!

If you feel that your life is on hold and time has passed you by,
...ALLAH IS WAITING WITH YOU!

When you are lonely and your friends are too busy even for a phone call
...ALLAH IS BY YOUR SIDE!

When you think you have tried everything and don't know where to turn
...ALLAH HAS A SOLUTION!

When nothing makes sense and you are confused or frustrated
...ALLAH HAS THE ANSWER!

If suddenly your outlook is brighter and you find traces of hope
...ALLAH HAS WHISPERED TO YOU!

When things are going well and you have much to be thankful for
...ALLAH HAS BLESSED YOU!

When something joyful happens and you are filled with awe
...ALLAH HAS SMILED UPON YOU!

When you have a purpose to fulfill and a dream to follow
...ALLAH HAS OPENED YOUR EYES AND CALLED YOU BY NAME!

REMEMBER THAT WHEREVER YOU ARE OR WHATEVER YOU ARE FACING
...ALLAH KNOWS, ALLAH KNOWS, ALLAH KNOWS.....

All you do is -
Say:
a- SubhanAllah
b- AlhamduLillah
c- AllahuAkbar
d- La ilaha illal Allah Mohammadur rasoolulAllah
e- Allahoma sali aala sayidna Mohammadin wa ala alahi wasahbahi wasallam



Remember me in ur prayers...


andai kita menghitung semula usaha kita,
mungkin tak mampu kita tersenyum...
namun, bila mengenangkankan rahmat dan kasih-sayang Allah terhadap hambaNya,
senyumlah!yakinlah!teruskan berdoa!


Allahua'lam










Saturday, June 19, 2010

dia datang lagi~~

new day, new life, new story..

alhamdulillah..
umur masih dipanjangkan,
tubuh badan masih disihatkan,
hati masih dilembutkan,
akal masih ditajamkan,
moga akan ketemu untuk masa akan datang

Allahumma bariklana fi rajab wa sya'ban
wa ballighna ramadhan....

robbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a'yun
waja'alni lil muttakina IMAMA...~ameen

*jangan disia-siakan tau!!
hidup hanya sekali di dunia. dunia pula ladang bagi akhirat
moga berjumpa hingga ke syurgaNya~

luv yaa!!

-semua manusia ke syurga kecuali dia, ku bimbangi dialah diriku-
saidina umar al-khattab

jadual imtihan

new day, new life, new story..


dah, universiti al -azhar sudah settle, universiti mansoura sudah settle, universiti tanta hampir settle, universiti zaqaziq not so sure, universiti kaherah hampir settle...

arrggghhh, sampai juga masanya untuk universiti ain shams berpeperiksaan akhir tahun, bagi pelajar tahun satu macam aku...

agaknya, apa jadi dengan tangan aku nanti. setelah sekian lama tidak menulis untuk masa yang panjang tanpa henti, bagi physiology....
24/6-
english
human's right

26/6-
physiology [essay]

29/6-
physiology [oral]

3/7-
biochem [essay]

5/7-
biochem [oral]

10/7-
anatomy [essay]

11/7-
anatomy [oral]

17/7-
histology [essay]

20/7-
histology [oral]

6/8-
dorang balik malaysia..huu~~

8/8(inshallah)-
giliran aku jadi tetamu Allah..

air JUMP! sangat sedap!!

cuma sebagai informasi. dan juga pohon doa kalian agar dipermudahkan mengingat dan menjawab soalan.

faiza 'azamta fatawakkal 'alallah. wallahu yuhibbul mutawakkilin..ya Allah, yanjahna!ameenn~

mak abah, aja sayang mak abah..
segalanya untuk mak abah
aja tak kan kecewakan mak abah...=)
melihat mak abah gembira adalah kebahagiaan aja dunia akhirat, inshallah!!!weee~~~

tata semua~~

haha..say peace and ahlan to final exam!!

Allahua'lam


air mata aja!

new day, new life, new story..


***
“Ibu, kenapa menangis?” tanya seorang anak kepada ibunya. Ketika itu si ibu
sedang menyuap makanan ke mulut anaknya.

“Kerana ibu seorang wanita,” jawab si ibu sambil mengesat air matanya. “Apa
maksud ibu?” si anak bertanya lagi.

Ibunya cuma tersenyum sedang air mata masih merembes, membasahi pipi.
Dipeluk anaknya erat-erat, lalu berkata?”Anakku, kau memang tak kan faham……”

Kemudian anak itu bertanya pula kepada ayahnya:

“Ayah, kenapa ibu mudah menangis?

“Semua wanita memang mudah menangis,” hanya itu jawapan yang diberikan.


Masa berlalu … si anak membesar dan menjadi lelaki dewasa, namun dia masih
lagi tertanya-tanya, mengapa wanita mudah menangis?


Sampai waktunya si ibu dipanggil pulang ke rahmatullah. Kerinduan yang amat
sangat menyebabkan si anak terbawa-bawa rindunya ke dalam mimpi.

Di dalam mimpi itu, si ibu memimpin tangan si anak sambil berkata:
“Anakku…Allah telah ciptakan wanita sangat istimewa. Dijadikan bahu wanita
itu cukup kuat agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya.
Namun ia juga cukup nyaman dan lembut untuk kepala bayi yang sedang nyenyak.

“Allah berikan wanita kekuatan untuk melahir dan mengeluarkan bayi daripada
rahimnya walaupun kerap kali ia menerima cercaan daripada si anak.
Keperkesaan itu juga membuatkan wanita tetap bertahan, pantang menyerah
walaupun ketika orang lain sudah berputus asa.

“kepada wanita juga Allah berikan kesabaran untuk merawat keluarganya
walaupun letih, sakit dan lelah tanpa berkeluh kesah.
“Ingatlah anakku, dalam hati setiap wanita itu, Allah telah tetapkan
perasaan kasih sayang dan peka untuk mencintai semua anaknya tanpa mengira
keadaan atau paras rupa. Walaupun acap kali anak-anak melukai perasaan dan
hatinya.

“Allah juga memberikan wanita sesuatu kekuatan luar biasa untuknya
membimbing suami melalui saat-saat genting dan sulit serta menjadi pelindung
walaupun sepatutnya dialah yang harus dilindungi.
“Kemudian Allah berikan wanita kebijaksanaan, ketabahan serta kelembutan
untuk menangkis segala keburukan suami. Walau sering kali ia akan menguji
setiap kesetiaannya kepada suami agar tetap berdiri sejajar saling
melengkapi dan menyayangi.

“Dan anakku, air mata adalah permata paling berharga yang Allah kurniakan
kepada setiap wanita supaya dia boleh mencurahkan perasaan suka dan dukanya.
“Jika kamu fikir airmata adalah kelemahan wanita, ternyata kamu silap. Air
mata adalah kekuatan wanita, di situlah perasaannya berderai; duka; gembira;
bahagia; sengsara malah cintanya terungkap melalui air mata.

“Air mata wanita adalah air mata air mata kehidupan,” tiba-tiba si anak
terjaga. Barulah dia sedar betapa teguh dan kuatnya seorang wanita.

***

ciwek, manjah,mengada-ngada,cengeng (perkataan yang baru aku belajar)...
dan segala macam ungkapan adjektif akan diterima bila saja si wanita mengalirkan air mata...
aku lah itu...!!

dulu, kini dan mungkin selamanya tabiat itu tidak mampu diubah..

mana tidaknya, seekor kucing yang bergesel di kaki aku KETIKA SOLAT. agak lama ye disitu. akhirnya, apa yang terjadi....habis saja solat, tak tahu apa yang merasuk aku, aku terus menangis teresak-esak, tersedu-sedu. alasannya, aku trauma. aku geli. aku takut.

memang tak logik!!bagi yang melihat, aku ni sangat kasihan. 'dia suka orang yang penyayang tu...' pujuk seorang kakak. ahh..aku memang tak boleh nak terima..

sedangkan kucing yang menyentuh fizikal aku,boleh membuat aku mengalirkan air mata. apatah lagi jika ada 'kucing' yang menyentuh HATI aku...

aku tak salahkan sekeliling. ya, aku memang suka menangis!
atau mungkin perkataan yang lebih sesuai, jiwa aku sangat sensitif, mudah terasa...

tapi, apa daya aku..?
aku gembira, aku menangis..
aku sedih, aku juga menangis...
mungkin itulah cara aku mencurahkan perasaan aku gembira,tertekan,bahagia, sengsara..
jangan salahkan aku...
aku sendiri tidak tahu hikmah yang Allah sembunyikan dari aku..
biar aku seorang saja yang merasakannya...

kalau dulu di sana, saat aku menangis, mesti aku akan masuk dalam pelukan mak. abah pulak mesti akan ketuk kepala aku. faham benar dengan perangai aku yang satu ini. sampaikan abah pernah cakap; "dah la, simpan air mata tu untuk menangis bila abah meninggal nanti"...

kalau sekarang, mak abah tak ada masa aku menangis. mungkin Allah nak cek kekuatan aku. Allah bagaikan menyampaikan bahawa, aku kini perlu berdiri sendiri dengan tegar. aku bakal berseorangan pada masa akan datang..kan???

lagi pun, berdasarkan kajian saintifik juga baru aku tahu kenapa aku menangis..ahaha~~
generally, prolactine hormone in females is 60% more than in male
>>>this clearly explain why women cry more than men

*prolactine : hormone in the body for production or tears and milk..=)

bukan niat aku untuk memalukan diri sendiri disini. cuma,

maybe just satu cetusan rasa. dah lama juga aku tak mencoret kertas blog ni...

maybe aku ingin menyampai sesuatu pada seseorang..aku risaukan kau!mungkin sebab kita jauh.tapi, tak ape lah kita masing-masing makin dewasa. mampu untuk menjaga diri masing-masing. dah la, sampai masanya aku lepaskan kau. aku kena yakin Allah akan menjagamu untuk aku. dan,aku kena jaga kepentingan diri aku juga..
ye, sekarang aku memang mementingkan diri sendiri!=)

maybe, aku rindu mak abah..

maybe,.......

dan alhamdulillah, aku seorang wanita...=D
yang memang kuat!

Allahua'lam..
terimalah aku seadanya~






Saturday, June 12, 2010

always be there~~

new day, new life, new story..


video



rasa semua sudah maklum akan lagu ini kan..??saje nak kongsi..=)

Allahu Akbar…

If you ask me about love
And what i know about it
My answer would be
It’s everything about Allah
The pure love, to our souls
The creator of you and me,the heaven and whole universe
The one that made us whole and free
The guardian of HIS true believers
So when the time is hard
There’s no way to turn
As HE promise HE will Always Be There
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will Always Be There
HE’s always watching us, guiding us

So when the time is hard
There’s no way to turn
As HE promise HE will Always Be There
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will Always Be There
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s in all in our heart

So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will Always Be There…

HE bring ourselves from the darkness into the light
Subhanallah praise belongs to YOU for everything
Shouldn’t never feel afraid of anything
As long as we follow HIS guidance all the way
Through the short time we have in this life
Soon it all’ll be over
And we’ll be in His heaven and we’ll all be fine

So when the time gets hard
There’s no way to turn
As HE promise He will Always Be There

To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will Always Be There
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s in all in our heart

So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will Always Be There…

Allahu Akbar…

So when the time gets hard
There’s no way to turn
As HE promise He will Always Be There
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will Always Be There
HE’s always watching us, guiding us
And he knows what’s in all in our heart

So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will Always Be There…

Allahu Akbar…


Friday, June 11, 2010

pysiology = ....

new day, new life, new story...

assalamualaikum

physiology is a science of mechanism.being a doctor is not just reading the whole book and saving all the informations.your real test is on your patients who will come to you and complaining the sickness they are on.

izzah a.k.a lu is webcamming her dearest sisters.missing them maybe.fathiah's also, calling her sister.telling many times about not coming back to malaysia this year.'gapo lagi nak oyak?' (betul ke??,any kelantaneses..)keh3.


n me, wondering how's my revisions going on right now??physio2...really worrying me.interesting subject but never easy..kot.


tata
ghairu mudhoff ilahi sukkar =)


temp.= 29degree celcius



*pssst,to whom that may concern-
i am updating my blog!!!!yeay!