~AhlaN wa SaHLaN~

"HarDsHip aLways coMe to those wHo have tHe abiLity to enDure thEm. Just as tHe gooD qualiTies are tO be fOunD in tHe honouReD peOpLe. A minOr tHing miGht seeM GREAT in the eyes of a minor persOn. Just as a greaT thing seemS minor in tHe eyeS oF a GREAT person" -Salahuddin Al-Ayyubi-

Tuesday, June 23, 2009

rejab karim...

new day, new life, new story..

assalamualaikum..


utk abah,
selamat hari abah..
tahniah, anda berjaya menjaya abah yang hebat..

ceit..mak interprem..nway, abah pakai baju dari sarawak yg aja beli

nway, kalau nak diikutkan, hari2 hari bapa..so, bolehlah sambut setiap hari..

Happy Father's Day by www.jonSpotphotography.com.
Our dearest childhood memories have nothing to do with the size of our house, the luxury of the family car, or the net worth of the household bank account. We remember laughter, joy, touch, and the small, every-day experiences where we truly felt loved and protected. To all the fathers who make such things the ultimate priority, thank you.

Happy Father's Day!

dedikasi khas-

1) abah
2) ayah
3) semua abah di dunia
4) semua ayah di dunia
5) semua abi di dunia
6) semua walid di dunia
7) semua bapak di dunia
8) semua daddy di dunia
9) semua bakal abah, ayah, abi, walid, bapak,daddy di dunia
10) untuk bakal ayah kepada anak2ku...(??)

********

kemudian,

bulan rejab kian menjelang..maksudnya, bulan ramadhan semakin menghampiri dan bulan raya juga akan menjegah dalam kadar kita berpejam-celik sahaja..wahh, x sabarnye!!!
tapi, ape2 pon, kita habiskan dulu bulan rejab, yang juga dikenali sebagai bulan Allah..
nak berkongsi sedikit tentang hadis rasulullah s.a.w tentang bulan rejab nih..moga kita sama2 dapat mengamalkannye..

ini copy n paste dari abah..so, credit to abah..heeee

Pada 24 Jun 2009 (Rabu) kita memasuki bulan Rejab. Bulan Rejab adalah bulan Allah swt. Let’s overview ada apa di sebalik bulan Rejab itu.
Diriwayatkan bahwa Rasulullah saw telah bersabda, "Ketahuilah bahwa bln Rejab itu adalah bulan ALLAH swt, maka:”

1. Barang siapa yang berpuasa 1 hari dalam bulan ini dengan ikhlas, maka pasti ia mendapat keredhaan yang besar dari ALLAH swt

2. Dan barang siapa berpuasa pada tanggal 27 Rejab /Isra Mi'raj (Isnin, 20 Julai 2009) akan mendapat pahala seperti 5 tahun berpuasa

3. Barang siapa yang berpuasa 2 hari di bulan Rejab akan mendapat kemuliaan di sisi ALLAH swt

4. Barang siapa yang berpuasa 3 hari yaitu pada tanggal 1, 2, dan 3 Rejab (24, 25, 26 Jun 2009) maka ALLAH swt akan memberikan pahala seperti 900 tahun berpuasa dan menyelamatkannya dari bahaya dunia dan seksa akhirat

5. Barang siapa berpuasa 5 hari dalam bulan ini, insyaallah permintaannya akan dimakbulkan Allah swt..InsyaAllah

6. Barang siapa berpuasa 7 hari dalam bulan ini, maka ditutupkan 7 pintu neraka Jahanam dan barang siapa berpuasa delapan hari maka akan dibukakan 8 pintu syurga

7. Barang siapa berpuasa 15 hari dalam bulan ini, maka ALLAH swt akan mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu dan menggantikan kesemua kejahatannya dengan kebaikan, dan barang siapa yang menambah (hari-hari puasa) maka ALLAH swt akan menambahkan pahalanya."

Sabda Rasulullah saw lagi :"Pada malam Mi'raj, saya melihat sebuah sungai yang airnya lebih manis dari madu, lebih sejuk dari air batu dan lebih harum dari minyak wan gi, lalu saya bertanya pada Jibril as "Wahai Jibril untuk siapakah sungai ini?"

Maka berkata Jibril as "Ya Muhammad sungai ini adalah untuk orang yang memb ac a selawat untuk engkau dibulan Rejab i ni."

Dalam sebuah riwayat Tsauban bercerita :"Ketika kami berjalan bersama-sama Rasulullah saw ke sebuah kubur, lalu Rasulullah saw berhenti dan beliau menangis dengan amat sedih, kemudian beliau berdoa kepada ALLAH swt. Lalu saya bertanya kepada beliau "Ya Rasulullah, mengapakah engkau menangis?" Lalu beliau bersabda "Wahai Tsauban, mereka itu sedang diseksa dalam kuburnya dan saya berdoa kepada ALLAH swt, lalu ALLAH swt meringankan atas mereka."

Sabda beliau lagi "Wahai Tsauban, kalaulah sekiranya mereka ini mahu berpuasa satu hari dan beribadah satu malam saja di bulan Rejab nescaya mereka tidak akan disiksa di dalam kubur." Tsauban bertanya "Ya Rasulullah, apakah hanya berpuasa satu hari dan beribadah satu malam dalam bulan Rejab sudah dapat mengelakkan dari seksa kubur?"

Sabda beliau "Wahai Tsauban, demi ALLAH Zat yang telah mengutus saya sebagai nabi, tiada seorang muslim lelaki dan perempuan yang berpuasa satu hari dan mengerjakan so lat malam sekali dalam bulan Rejab dengan niat karena ALLAH swt, kecuali ALLAH swt mencatatkan baginya seperti berpuasa satu tahun dan mengerjakan so lat malam satu tahun."










9 comments:

Muhammad Syakir Uzair bin Mohd Azman said...

sape calon2 bapak ank ko tu ek??
dh wat interview lom??
haha
sapela yg terase 2 kan..
ak dgr ejen Double-A..
hak3

khaliesahkamal said...

aja..xpayah layan org kat atas uh.

Muhammad Syakir Uzair bin Mohd Azman said...

asal lak xyah lyn..
ceit...
trok tol...
haha
klo nk tau,isu 2 la yg pling ptut dilayan...
hak3
btol x aja??

siti-situ-sana-sini said...

to syakir-
terima kasih krn memalukan aku.hak..

to liesah-
kte x lyn..
tp, org cm tu, mmg kne byk bersabar en..hak2

nway, kwn2, aku ingtkn nk suro korg focus kt rejab tu..bnde len plak korg tgk ek..heh

Athirah said...

bersabar je...
orang mcm tu..
x yah layan !!!!

Muhammad Syakir Uzair bin Mohd Azman said...

adoi
lynla..lynla...layanla...
haha
a'akan
isi utamenye mstila rejab...
name post pon rejab karim...
bkn ***** karim...
hak3

siti-situ-sana-sini said...

heh..tira2..luv ya!!
dont wury bout it..

syakir..2 org menentang ko..
haha
padan mke..
so stop making any issue..

Muhammad Syakir Uzair bin Mohd Azman said...

3 tmasuk ko...
xpe2
ak x bole mngalah...
hahaha

adoi
ok2
surrender 4 now;p

siti-situ-sana-sini said...

bgus2...
ngn kwn2 msti la salu ngalah..
lg2 ble da tw ko mmg xkn ade harapan utk xmngalah..
hehehe(gelak bek pnye!)


tanx 4 understand..
wee, bahasa jiwa bangse doe..
hak3