~AhlaN wa SaHLaN~

"HarDsHip aLways coMe to those wHo have tHe abiLity to enDure thEm. Just as tHe gooD qualiTies are tO be fOunD in tHe honouReD peOpLe. A minOr tHing miGht seeM GREAT in the eyes of a minor persOn. Just as a greaT thing seemS minor in tHe eyeS oF a GREAT person" -Salahuddin Al-Ayyubi-

Monday, June 29, 2009

virus akut

new day, new life, new story..

assalamualaikum
setelah berfikir dan berfikir..akhirnya idea mampu dijana dan akan diluahkan dalam bentuk penulisan di dalam blog tercomel ini..hee

setakat berita yang diulas malam semalam diberita 24, bernama radio, dicatatkan seramai 124 orang warga Malaysia yang telah dijangkiti virus pernafasan akut, influenza A atau H1N1 sama ada melalui jangkitan tempatan atau dari luar negara..

inilah kenyataannya, virus yang pada mulanya merebak di sekitar Sungai Buloh mulai menghampiri kita.satu persatu sekolah ditutup dan bibuka semula dek penangan virus yang dikatakan bermula dari Mexico ini dan kian berkembang ke negara2 maju.

baiklah, jom kita bincang secara ilmiah dan diniah bersama..

virus ini merujuk kepada wabak yang dijangkiti oleh populasi babi zaman kini.heh..bagaimana virus ini boleh menjangkiti manusia??
hmm, apabila manusia terdedah dengan spesies2 ini seperti pengembala babi/khinzir, maka virus yang dijangkiti oleh spesies haiwan berkenaan akan menyerang manusia.apabila manusia tersebut telah dijangkiti, secara tidak lansung, manusia lain yang berdekatan juga akan terkena lempiasnya..

babi secara AMnya merupakan haiwan yang pengotor.sebelum ini kita pernah mendengar virus J.E.baik H1N1 mahupun J.E., kedua-duanya bersalasilah, bersulur-galur dan berkembang-biak dari keturunan yang sama iaitu;babi.banyak lagi penyelidikan yang membuktikan kesan buruk terhadap pemakanan babi.antaranya;

1. Mempunyai kadar vitamin D yang sangat tinggi, menjadi pembentukan atheroma pada saluran darah iaitu mengakibatkan penyumbatan.
2. Kadar lemak yang tinggi dengan rantaian karbon yang panjang serta sukar untuk di hadam.
3. Mempunyai kadar parasit yang tinggi dalam badan babi seperti trichinella dan cacing-cacing yang lain kerana sifat scanvengernya(rakus).
4. Dan banyak perkara lagi keburukan pemakanan babi ini daripada kebaikannya.


banyak lagi yang boleh dibahaskan secara ilmiah..tapi, antum semua boleh lihat dengan lebih terperinci di link ini [http://en.wikipedia.org/wiki/Swine_influenza]

yeah, ini yang kita nanti2kan.perbahasan secara diniah..

Allah itu Maha Bijaksana. sebab itu, dalam AL-QURAN, Allah sebut tentang perihal babi/khinzir.malahan, dalam INJIL juga ada dijelaskan tentang haiwan kuku terbelah ini..

dalam Injil ada mengatakan bahawa..

“Dan babi, meskipun ia memiliki kuku terbelah, namun dia tidak memamahbiak; babi adalah najis untuk anda”.

Dagingnya jangan kamu makan, dan bangkai mereka jangan engkau sentuh, mereka adalah najis untuk anda"

ISLAM menjelaskan pengharaman babi dalam AL-QURAN dan AS-SUNNAH..
babi, tulang babi, daging babi dan keseluruhan babi dikategorikan sebagai najis mughallazah.


dari sudut pandangan AL-QURAN..

surah AL-BAQARAH, ayat 173
"Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan bagimu bangkai, darah, daging babi, dan binatang (yang ketika disembelih) disebut (nama) selain Allah. Tetapi barangsiapa dalam keadaan terpaksa (memakannya) sedang ia tidak menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas, maka tidak ada dosa baginya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

surah AL-MAIDAH,ayat 3
“Diharamkan bagi kamu semua bangkai, darah dan daging babi …..”.

surah AL-AN'AM, ayat 145
“Katakan lah Muhammad : “Di dalam wahyu yang diberikan kepada saya, saya tidah dapat sesuatu yang dilarangkan untuk dimakan kecuali bangkai atau darah yang mengalir atau daging babi,yang sungguh2 kotor
, atau cacat karena disembelih bukan atas nama Allah”…..”

surah AN-NAHL, ayat 115
“Allah sungguh hanya mengharamkan kepadamu bangkai, darah, bangkai BABI dan sesuatu yang disembelih untuk selain Allah…..”


kini, virus H1N1 semakin merebak, siapakah yang wajar dipertanggungjawabkan??
babi yang diciptakan Allah atau manusia yang melakukan kerosakan atas muka bumi ini??yang mengingkari perintah Allah dan rasulNya??

harus saya peringatkan kepada antum semua, setakat ini tiada lagi vaksin yang boleh melindungi manusia daripada H1N1 ini.

tapi, sesungguhnya Allah itu Maha Adil..tiada penyakit yang Allah ciptakan tiada penawarnya KECUALI sakit tua dan kematian.Allahua'lam
[klik for more]


11 comments:

Muhammad Syakir Uzair bin Mohd Azman said...

waa
byk nmpknye research yg ko wat..
bgus2...

cume 1 bnd ak nk promote...
when doctors screw up,patients might die
(picked from House)haha
papepon ajal di tgn Allah..

siti-situ-sana-sini said...

terima kasih2
ingt,
BUKAN SEKADAR COPY AND PASTE..
DI BACA DAN DIHADAM OLEH OTAK SECARA HIKMAH
bru la bole menghasilkan perkongsian ilmu yang realistik..

ajal di tangan tuhan..
btol3..
n mencegah lbih baik drpd mengubati en..

siti-situ-sana-sini said...

Allahua'lam

khaliesahkamal said...

best...byk info..

Muhammad Syakir Uzair bin Mohd Azman said...

terdapat diskriminasi terhadap babi dlm post ni...
hajar,
x bek tau...!!!hak3;p

eh jap..injil??
mne ko dpt??
injil or bible??
jge2...
ko kene igt...Rasulullah tggalkan kte 2 pkare je...
so,bek2 la...

siti-situ-sana-sini said...

alhamdulillah
moga dpt bg manfaat pd kite sume
insyaAllah

siti-situ-sana-sini said...

bkn diskriminasi..
kenyataan kn??
ke ko nk mnyokong itu babi??
sila bentangkan hujah anda...

injil n bibble bkn bnde yg same ke???
kitab tu kn di turunkn Allah jgk???
cme penerima n penganutnye yg len...

hmm, ok2 error gk la ayat ats tu...akn dibetulkn..
tp snarnye yg dimaksudkan, perbahasan dlm AGAMA..

n pe yg tersirat, nk tunjukkn bhw kedua2 agama;islam n kristian sndri menegah penganutnye 'menggunakan' babi..


ade phm??

Muhammad Syakir Uzair bin Mohd Azman said...

hujah??
babi 2 cute..
pinky2 sket...
hahaha...
xdela

pasal injil 2 x berani nk ckp la..

siti-situ-sana-sini said...

errr..
yukss gle..
ko je la yg rse babi tu cute
haha

hmm, klu aku xde ilmu psl injil tu, aku xkn tunjk terang2 kt sini, ok....

khaliesahkamal said...

hehe...'pinky' ye..

siti-situ-sana-sini said...

err..
liesah???
jgn la kne penyakit syakir tu..hak..

hati2,
the little pinky bastard kill us all!!
hu