~AhlaN wa SaHLaN~

"HarDsHip aLways coMe to those wHo have tHe abiLity to enDure thEm. Just as tHe gooD qualiTies are tO be fOunD in tHe honouReD peOpLe. A minOr tHing miGht seeM GREAT in the eyes of a minor persOn. Just as a greaT thing seemS minor in tHe eyeS oF a GREAT person" -Salahuddin Al-Ayyubi-

Tuesday, June 30, 2009

peringatan ikhlas

new day, new life, new story..

salamualaik..haa, ni bru copy n paste..tp, ape kesah!
asal dpt ilmu dan boleh dikongsi bersama

dulu kat sekolah, pihak BADAR salu anjurkan program tazkirah...
hmm, tu dulu..

time kita same2 kt sekolah, kat asrama..
ada kalanya, hati ni meronta2 x nk dgr tazkirah..
dgn alasan..
malas..nk buat kerja sekolah..dan sebagainye...

hati ni x mendambakan tazkirah
tp, disua jugak..

sekarang??
tbe2 hati ni rase rndu pula 'time2' dlu..
hati ni tbe2 rase kosong..
seringkali rase gundah-gulana..
mcm ade sesuatu yg x lengkap utk jasad ini..

hmm, ustaz ustazah banyak kali tekankan..
kalau manusia x dengar tazkirah dalam masa 3 hari, hati boleh jadi gelap..huu, takut,kn??

sekarang dah keluar sekolah, kenala cari inisiatif sendiri untuk memperingati diri sendiri yang sering alpa dan leka..

xde lagi, ustaz/ustazah jemputan yg datang ke musolla atau dewan sekolah yang memberi ceramah agama atau tazkirah..

xde lagi aktiviti berkumpul bersama di dalam musolla setiap kali maghrib dan isyak..

xde lagi sesi ta'lim yg dianjurkan pihak BADAR...


XDE LAGI..

sob..sob..

******


baca dan cerna secara hikmah dan bijaksana agar dapat menghasilkan satu impak yg bombastik.
moga kita dapat amalkan sedikit demi sedikit dalam kehidupan seharian kita..


'dan tetaplah memberi peringatan sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang2 beriman'- surah az-zariyat,ayat 55..
(betulkan kalau salah)

::7 sunnah nabi muhammad setiap hari::

Pertama, Tahajjud
karena kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya.

Kedua, membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur’an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman.

Ketiga, jangan tinggalkan masjid terutama di waktu shubuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, karena masjid merupakan pusat keberkahan, bukan karena panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.

Keempat, jaga shalat Dhuha
karena kunci rezeki terletak pada shalat dhuha.

Kelima, jaga sedekah setiap hari.
Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari.

Keenam, jaga wudhu terus menerus karena Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, “Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu shalat walau ia sedang tidak shalat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah”.

Ketujuh, amalkan istighfar setiap saat.

Dengan istighfar masalah yang terjadi karena dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.

6 comments:

khaliesahkamal said...

insyaAllah..
sama2 kita pratikkan...
bnda nih perlu sentiasa diingatkan,
time kaseh, aja!!!

siti-situ-sana-sini said...

heh
klu kte x ingtkn, liesahla ingtkn..
n
klu liesah x ingtkn, kte plak yg akn ingtkan..
insyaAllah

nuraisya said...

yg pnting kne saling mengingatkn....

siti-situ-sana-sini said...

hmm, btol tu aisyah..
tanx 4 supportin

khaliesahkamal said...

yg ke6 tu..
teringat plak...bilal bin rabah antara org yg xpernah kering gn air wudhu'..

siti-situ-sana-sini said...

ye ke??
huu, x pnah tw pon..
bru tw skrg..
heh..tanx for d info..