~AhlaN wa SaHLaN~

"HarDsHip aLways coMe to those wHo have tHe abiLity to enDure thEm. Just as tHe gooD qualiTies are tO be fOunD in tHe honouReD peOpLe. A minOr tHing miGht seeM GREAT in the eyes of a minor persOn. Just as a greaT thing seemS minor in tHe eyeS oF a GREAT person" -Salahuddin Al-Ayyubi-

Saturday, June 19, 2010

air mata aja!

new day, new life, new story..


***
“Ibu, kenapa menangis?” tanya seorang anak kepada ibunya. Ketika itu si ibu
sedang menyuap makanan ke mulut anaknya.

“Kerana ibu seorang wanita,” jawab si ibu sambil mengesat air matanya. “Apa
maksud ibu?” si anak bertanya lagi.

Ibunya cuma tersenyum sedang air mata masih merembes, membasahi pipi.
Dipeluk anaknya erat-erat, lalu berkata?”Anakku, kau memang tak kan faham……”

Kemudian anak itu bertanya pula kepada ayahnya:

“Ayah, kenapa ibu mudah menangis?

“Semua wanita memang mudah menangis,” hanya itu jawapan yang diberikan.


Masa berlalu … si anak membesar dan menjadi lelaki dewasa, namun dia masih
lagi tertanya-tanya, mengapa wanita mudah menangis?


Sampai waktunya si ibu dipanggil pulang ke rahmatullah. Kerinduan yang amat
sangat menyebabkan si anak terbawa-bawa rindunya ke dalam mimpi.

Di dalam mimpi itu, si ibu memimpin tangan si anak sambil berkata:
“Anakku…Allah telah ciptakan wanita sangat istimewa. Dijadikan bahu wanita
itu cukup kuat agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya.
Namun ia juga cukup nyaman dan lembut untuk kepala bayi yang sedang nyenyak.

“Allah berikan wanita kekuatan untuk melahir dan mengeluarkan bayi daripada
rahimnya walaupun kerap kali ia menerima cercaan daripada si anak.
Keperkesaan itu juga membuatkan wanita tetap bertahan, pantang menyerah
walaupun ketika orang lain sudah berputus asa.

“kepada wanita juga Allah berikan kesabaran untuk merawat keluarganya
walaupun letih, sakit dan lelah tanpa berkeluh kesah.
“Ingatlah anakku, dalam hati setiap wanita itu, Allah telah tetapkan
perasaan kasih sayang dan peka untuk mencintai semua anaknya tanpa mengira
keadaan atau paras rupa. Walaupun acap kali anak-anak melukai perasaan dan
hatinya.

“Allah juga memberikan wanita sesuatu kekuatan luar biasa untuknya
membimbing suami melalui saat-saat genting dan sulit serta menjadi pelindung
walaupun sepatutnya dialah yang harus dilindungi.
“Kemudian Allah berikan wanita kebijaksanaan, ketabahan serta kelembutan
untuk menangkis segala keburukan suami. Walau sering kali ia akan menguji
setiap kesetiaannya kepada suami agar tetap berdiri sejajar saling
melengkapi dan menyayangi.

“Dan anakku, air mata adalah permata paling berharga yang Allah kurniakan
kepada setiap wanita supaya dia boleh mencurahkan perasaan suka dan dukanya.
“Jika kamu fikir airmata adalah kelemahan wanita, ternyata kamu silap. Air
mata adalah kekuatan wanita, di situlah perasaannya berderai; duka; gembira;
bahagia; sengsara malah cintanya terungkap melalui air mata.

“Air mata wanita adalah air mata air mata kehidupan,” tiba-tiba si anak
terjaga. Barulah dia sedar betapa teguh dan kuatnya seorang wanita.

***

ciwek, manjah,mengada-ngada,cengeng (perkataan yang baru aku belajar)...
dan segala macam ungkapan adjektif akan diterima bila saja si wanita mengalirkan air mata...
aku lah itu...!!

dulu, kini dan mungkin selamanya tabiat itu tidak mampu diubah..

mana tidaknya, seekor kucing yang bergesel di kaki aku KETIKA SOLAT. agak lama ye disitu. akhirnya, apa yang terjadi....habis saja solat, tak tahu apa yang merasuk aku, aku terus menangis teresak-esak, tersedu-sedu. alasannya, aku trauma. aku geli. aku takut.

memang tak logik!!bagi yang melihat, aku ni sangat kasihan. 'dia suka orang yang penyayang tu...' pujuk seorang kakak. ahh..aku memang tak boleh nak terima..

sedangkan kucing yang menyentuh fizikal aku,boleh membuat aku mengalirkan air mata. apatah lagi jika ada 'kucing' yang menyentuh HATI aku...

aku tak salahkan sekeliling. ya, aku memang suka menangis!
atau mungkin perkataan yang lebih sesuai, jiwa aku sangat sensitif, mudah terasa...

tapi, apa daya aku..?
aku gembira, aku menangis..
aku sedih, aku juga menangis...
mungkin itulah cara aku mencurahkan perasaan aku gembira,tertekan,bahagia, sengsara..
jangan salahkan aku...
aku sendiri tidak tahu hikmah yang Allah sembunyikan dari aku..
biar aku seorang saja yang merasakannya...

kalau dulu di sana, saat aku menangis, mesti aku akan masuk dalam pelukan mak. abah pulak mesti akan ketuk kepala aku. faham benar dengan perangai aku yang satu ini. sampaikan abah pernah cakap; "dah la, simpan air mata tu untuk menangis bila abah meninggal nanti"...

kalau sekarang, mak abah tak ada masa aku menangis. mungkin Allah nak cek kekuatan aku. Allah bagaikan menyampaikan bahawa, aku kini perlu berdiri sendiri dengan tegar. aku bakal berseorangan pada masa akan datang..kan???

lagi pun, berdasarkan kajian saintifik juga baru aku tahu kenapa aku menangis..ahaha~~
generally, prolactine hormone in females is 60% more than in male
>>>this clearly explain why women cry more than men

*prolactine : hormone in the body for production or tears and milk..=)

bukan niat aku untuk memalukan diri sendiri disini. cuma,

maybe just satu cetusan rasa. dah lama juga aku tak mencoret kertas blog ni...

maybe aku ingin menyampai sesuatu pada seseorang..aku risaukan kau!mungkin sebab kita jauh.tapi, tak ape lah kita masing-masing makin dewasa. mampu untuk menjaga diri masing-masing. dah la, sampai masanya aku lepaskan kau. aku kena yakin Allah akan menjagamu untuk aku. dan,aku kena jaga kepentingan diri aku juga..
ye, sekarang aku memang mementingkan diri sendiri!=)

maybe, aku rindu mak abah..

maybe,.......

dan alhamdulillah, aku seorang wanita...=D
yang memang kuat!

Allahua'lam..
terimalah aku seadanya~






1 comment:

Noor Faradzela Binti Mohamad said...

he..kuat ye aja...
aja boleh..
yup2..air mata ni la peneman kita..
(rahsia)--kite pon kuat menangis tw ja..haha..tp selalu kita nangis sorg2..xmo org lain nmpak..nnt org ingt kte ni lemah..
kte sme je ja..ngis jgk tym sedih or happy..tp kte extra sket..klu marah sgt,,kte ngis..haha..

da2..malu a..:D

rahsia tw ja.kte2 je thu
huu

take care,syg :)))