~AhlaN wa SaHLaN~

"HarDsHip aLways coMe to those wHo have tHe abiLity to enDure thEm. Just as tHe gooD qualiTies are tO be fOunD in tHe honouReD peOpLe. A minOr tHing miGht seeM GREAT in the eyes of a minor persOn. Just as a greaT thing seemS minor in tHe eyeS oF a GREAT person" -Salahuddin Al-Ayyubi-

Friday, October 9, 2009

pertanyaan

new day, new life, new story..

Salamualaik..

Aku bertanya…al-Quran dah lama jawab..aku je yang x sedar2..

Kenapa AKU diuji..?

‘apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengata; “kami telah beriman” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang2 sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang2 yang dusta’(Surah Al-Ankabut,2-3)

Kenapa AKU tak dapat apa yang aku idam-idamkan..?

‘boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagi kamu,dan bole jadi pila kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang lamu tidak mengetahui.’(Surah Al-Baqarah,216)

Kenapa ujian AKU seberat ini..?

‘Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya’ (Surah al-Baqarah 286)

Kenapa pulak AKU frust??

‘Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah kamu pula bersedih hati, padahal kamulah orang2 yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang2 yang beriman’ (Surah al-Imran,139)

Bagaimana harus AKU menghadapinya..??

‘ dan mintalah pertolongan kepada Allah dengan jalan sabar dan mengerjalan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang2 yang khusyuk’ (Surah al-Baqarah,45)

Apa yang AKU dapat daripada semua ini..??

‘sesungguhnya Allah telah membeli dari orang2 mukmin,diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka…’ (surah at-Taubah, 111)

Kepada siapa AKU berharap..??

‘Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripadaNYA.hanya kepadaNya aku bertawakkal’ (Surah at-Taubah,129)

AKU tak dapat tahan..!!!

‘…dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah.sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir’ (surah Yusuf,12)

..FULLSTOP..

Hei..x semestinya badan kecik ke rendah ke kenot ke..smangat kena kecik gak..!!pe daaa..~

Apa ek nak cakap tadi…

Haaa..dengar cerita kawan2 aku ni di ambang exam??ke dah exam??ke dah dapat result??

Aiyoyo..dah tak tahu dah kabar daripada korang,hatta yang rapat2…aasifah!!tapi, ktorg kat sini busy, korang pun masing2 busy..tak boleh nak salahkan sape2..lagi2 tmpat ni tak de line internet yang jayyidah…hehe…(nak salahkan ‘sesiapa’ jugak tuuu!)

Ape2 pun, bittaufiq wannajah untuk semua,kekalkan kecemerlangan SAMBESTdimana saja anda berada!!hak!!

Ktorang kat sini pun exam gak..exam naik mustawa..alhamdulillah lepas..pergh!! aku cukup2 makan..dapat rahmat dan rahim dari mudir…alhamdulillah..


post tergantung...

No comments: