~AhlaN wa SaHLaN~

"HarDsHip aLways coMe to those wHo have tHe abiLity to enDure thEm. Just as tHe gooD qualiTies are tO be fOunD in tHe honouReD peOpLe. A minOr tHing miGht seeM GREAT in the eyes of a minor persOn. Just as a greaT thing seemS minor in tHe eyeS oF a GREAT person" -Salahuddin Al-Ayyubi-

Wednesday, November 24, 2010

LiQa

new day, new life, new story..

“Dan (bagi) orang – orang yang menerima (mematuhi) seruan Tuhannya dan mendirikan shalat, sedang urusan mereka (diputuskan) dengan musyawarah antara mereka dan mereka menafkahkan sebagian dari rezeki yang kami berikan kepada mereka” (QS; Asy-Syura :38)

liQa, ya3ni meeting atau mesyuarat. satu perkara yang dianggap sebagai wajib dalam islam selepas ibadah solat. hatta, rasulullah sendiri dan para sahabat mengamalkan sistem syura ini. dalam satu majlis ilmu,saya pernah diterangkan tentang konsep syura. syura sangat dituntut kerana bila sesebuah organisasi atau jemaah mengadakan syura, tidak lain tidak bukan, objektifnya tetap sama; mewujudkan kesatuan pemikiran (fikrah) dan kesatuan amal. disamping menjadi wadah bertukar-tukar pandangan, syura juga merupakan medan dimana mesalah ummah dibincang dan diselesaikan bersama demi kemaslahatan yang lebih baik pada masa akan datang.


hik3. panjang juga muqaddimah. alhamdulillah, hari ini selesai 2 buah liqa dijalankan. satu, berkenaan organisasi G2G kitaaa. dan yang kedua, liqa rumah bersama ahli bait. alhamdulillah, semua berjalan lancar cuma terdapat sedikit kecacatan yang tidak dapat dielak. dah lama agaknya tak masuk dalam liqa sebenarnya. (liqa usrah tak termasuk ye..)

kan 'segala yang baik datang dari Allah dan segala yang buruk datang dari diri sendiri. hakikatnya, kedua2nya datang dari Allah' ^^,

lepas ni, kena jadi lebih baik. ana kena improve lagi la soft skill dalam mesyuarat. hmm, idea2 sudah dijana. tinggal nak dilaksanakan sahaja, biiznillah!

DAN, terima kasih everybody for your nice cooperation! ^^,

terima kasih Allah! Kau beri lagi peluang ini padaku. Beri aku dan sekalian umat islam rahmatMU. jangan Kau palingkan hati kami dari agama suci ini dan tetapkanlah kami terus dalam perjuangan ini. ameen~

btw, ana nak share sesuatu. yang mungkin boleh jadi misi kita bersama2 untuk membina fardhul muslim. sebelum mengimarahkan baitul muslim. dan akhirnya, bersatu teguh mencapai majmu3ah islamiyah. KITA ADA DAULAH ISLAMIYAH YANG PERLU KITA TEGAKKAN!

10 muwasafat tarbiyah

No comments: