~AhlaN wa SaHLaN~

"HarDsHip aLways coMe to those wHo have tHe abiLity to enDure thEm. Just as tHe gooD qualiTies are tO be fOunD in tHe honouReD peOpLe. A minOr tHing miGht seeM GREAT in the eyes of a minor persOn. Just as a greaT thing seemS minor in tHe eyeS oF a GREAT person" -Salahuddin Al-Ayyubi-

Wednesday, December 29, 2010

Salahkah aku berubah?

new day, new life, new story..

Bismillahirahmanirrahim


.lihat ais salji ini, lama-kelamaan ais yang membeku akan menjadi air yang mencair. sama juga seperti hati manusia, hati yang keras, lama-kelamaan bila dilentur dengan tabiyah dan peringatan, akan menjadi lembut. Itulah fitrah manusia.

Berubah pada yang lebih baik. mungkin bukan saya yang selayaknya untuk berbahas mengenai perkara ini. tapi, untuk mengadaptasi fitrah manusia, tidak salah jka pandangan saya didengari.

benar atau tidak kita, lebih2 lagi memegang tittle remaja tidak akan terlepas daripada memasuki fasa 'gelap' terutama bila kita merasakan diri kita ini adalah yang terbaik. manusia tidak selamanya akan disanjung dengan kemuliaan, dan manusia tidak juga selamannya tidak dibenci dengan kehinaan. tanpa kita sedar, perasaan merasa yang terbaik, menjadi satu ketidakselesaan pada orang sekeliling kita terhadap kita. Allah~

memang diakui, nilai cinta Allah pada hambaNya memang tidak ternilai harganya. dengan kudrat Allah kita berada dalam fasa kegelapan, dengan kudrat Allah jugak kita akan menuju ke fasa yang lebih baik. sesungguhnya islam itu adalah cahaya yang menerangi alam selepas dunia diselubungi kegelapan zaman jahiliyah.

saya teringat tazkirah pendek malam tadi, dari tadabbur surah al-an3am, ayat 32. mafhumnya, dunia ini adalah tempat bermain dan hiburan. dan hari akhirat itu lebih baik bagi hamba-hamba yang bertaqwa.

Dan, adakah kita tergolong dalam kalangan yang meraikan dunia sebagai tempat hiburan atau kita kalangan yang menjadikan akhirat sebagai puncak utama kehidupan kita??

Metod perubahan diri.
1) beruntunglah bagi sesiapa yangberjaya mencampakkan dirinya ke dalam biah solehah. berada di dalam biah yang baik ini, walaupun kita sendiri bukan yang solehah tapi kita dikelilingi oleh orang-orang yang solehah. hargai dan syukurilah satu nikmat yang telah Allah kurniakan pada kita. pada yang masih mencari-cari biah indah ini, masih tidak terlewat untuk kita bina biah ini sendiri. mulakan dari diri kita sendiri, kemudian pengaruhi alam sekeliling anda. memang mudah berkata-kata daripada melaksana. tetapi, sebuah agam yang indah juga bermula dari seketul batu-bata. jadi, angan-angan tanpa usaha tidak akan membuahkan hasil :D

sebetulnya, bila hati kita tergerak untuk berubah menjadi lebih baik, itu adalah nikmat kecil yang tidak kita sedar kerana Allah masih lagi memberi kita peluang untuk menyesali kesalahan yang telah kita lakukan.

2) Tajdid niat. fikirkan kembali apakah tujuan sebenar kehidupan kita ini. ingat kembali segala nikmat-nikmat kecil dan besar yang telah Allah kurniakan pada kita. muhasabah kembali harapan-harapan nian menggunung daripada orang-orang sekeliling kita eg; ibubapa, adik-beradik, sanak saudara dan sahabat handai. dan yang paling penting, 'harapan' ISLAM pada kita.

3) Tingkat kualiti. dalam ibadah, menuntut ilmu dan hubungan sesama manusia. satu tips untuk hubungan sesama manusia; Apabila redha Allah menjadi matlamat, maka redha manusia pasti menyusul. gunakan kawan-kawan anda sebaik mungkin. biarkan mereka menjalankan tanggung jawab mereka untuk menegur setiap masa untuk menjamin kualiti peribadi anda. dan, biarkan juga hati anda lembut untuk menerima segala teguran itu. hakikatnya, kawan kita sayang pada kita kerana mereka mahu kita jadi yang terbaik. inshaAllah. kan kita dah janji nak sama2 masuk syurga dengan persahabatan ini...~ameeennn


KESIMPULAN. hidayah itu datang dari Allah. beruntunglah bagi mereka yang menjemput hidayah itu dengan hati terbuka, dan rugilah bagi mereka yang sengaja menutup pintu hati dikala hidayah itu mendatangi kita. DAN, janganlah kita berubah semata-mata kerana manusia, kerana manusia akan mati. tetapi, berubahlah kerana Allah kerana Allah itu Tuhan yang Maha Penyayang. Selami dan dalami sifat-sifat Allah pada nama-namaNYA kerana sifat-sifat itu hakikatnya terbias pada diri kita. Didik diri kita dari sekarang untuk anak-anak kita.

Allahua3lam.




2 comments:

zikrulmaut said...

insyaALLAH, jika kita sungguh2 mengharap redhaNya..

Dia pasti akn tolong..

nice post..

siti-situ-sana-sini said...

imah; yup, betol2
tanx..
imah dah maju ar...canggeh2!