~AhlaN wa SaHLaN~

"HarDsHip aLways coMe to those wHo have tHe abiLity to enDure thEm. Just as tHe gooD qualiTies are tO be fOunD in tHe honouReD peOpLe. A minOr tHing miGht seeM GREAT in the eyes of a minor persOn. Just as a greaT thing seemS minor in tHe eyeS oF a GREAT person" -Salahuddin Al-Ayyubi-

Tuesday, March 31, 2009

kisah dosa

Datuk Johan memiliki sebuah kebun buah-buahan seluas 2 ekar. Oleh kerana terlalu sibuk dia telah meminta khidmat Salleh, seorang pendatang dari Filipina untuk menjaga kebun tersebut. Dalam kebun tersebut ada macam-macam jenis buah-buahan.Sebelum memulakan tugas Datuk Johan berpesan kepada Salleh “ Salleh , kamu boleh makan semua jenis buah dalam kebun ini, Cuma pokok durian ni saja jangan kamu sentuh , kalau kamu nak makan ambillah durian dari pokok lain” Kata Datuk Johan kepada Salleh. Tapi biasalah sudah menjadi sifat manusia, yang dilarang tulah dia nak buat sangat , yang orang suruh bukan dia nak sangat. Pada satu hari, oleh kerana terlalu teringin nak rasa buah larangan tersebut, Salleh memanjat pokok durian tersebut “ Bukan tuan aku tahu , diakan di KL out station” bisik hati kecil Salleh. Sedang asyik Salleh makan buah pokok tersebut , tiba-tiba Datuk Johan datang. Marah bukan main lagi Datuk Johan bila melihat Salleh sedang makan buah pokok durian tu.Lalu Salleh dihalau dari kebun tu.” Dahlah pendatang tanpa izin, tak sedar diri , bukan aku tak bagi makan , kalau nak makan , makanlah pokok lain” puas rasa hati Datuk Johan selepas menghalau Salleh dari kebunnya.Tapi sebenarnya Datuk Johan seorang yang baik hati, kesian juga bila difikirkan nasib PTI tu, mana dia nak lari, passport pun aku pegang. Akhirnya dia mengambil keputusan untuk memaafkan Salleh. Akan tetapi sebelum dia memaafkan Salleh dia berkata “Salleh, aku kasihan tengok kau . Sebelum aku maafkan kau aku terpaksa menampar , menendang dan menyepak anakku yang satu ini”.Lalu Datuk Johan terus menampar dan menendang anaknya.Bukan itu saja Datu Johan tiba-tiba mengambil sebatang kayu lalu memukul kepala anaknya . Darah memancut-mancut keluar , anaknya mati disitu juga. ”Sekarang barulah boleh aku maafkan engkau” Kata Datuk Johan. Lega rasa hati Salleh . Baik sungguh hati tuanku ini ...


cbe kte tgk sejarah agama kristian..penganut kristian percaye bahawa manusia menanggung beban dosa yang dilakukan oleh manusia terawal di dunia yang telah melakukan kesalahan/dosa.jadi, jesus itu diturunkan untuk menghapuskan smue dosa2 manusia/korban penebus dosa manusia. dengan penyaliban jesus, maka dosa mereka telah terhapus dan mereka kembali suci.ade ke patut??patut ke dosa yang dilakukan oleh warisan yang terdahulu ditanggung oleh kita??dan bagi menghapuskan dosa2 itu, perlukan pengorbanan satu nyawa???aish, islam tu sangat indah, sejahtera dan tidak membebankan..betul x??


hujah ni la yg aku cbe gne tym kat kem dlu..dlm nak bantu sorg kawan aku..ktorg juz borak2 mcm bese..cme kadang2 selit gak bende2 ni bio bg die berfikir dan berfikir gne logik akal...dlm quran sndr de kte, bahawa amalan yg kita lakukan adalah atas diri sndri..x ingt la surah pe..sori2..tafsir quran kt sarawak..huhu


cter kt atas tu abg nadir yg bg..tanx bro!!

3 comments:

nurilhakim said...

Salam all,
Prowd that yet another bestarian is on the road to becoming a useful member of the society. Apa makna a useful member of the society? Org yg dpt tarik org lain ke arah Islam yg sebenar n dr api neraka, insyaAllah..
Keep it up ;)

nurilhakim said...

Wow..i misspelled proud..and is that d ryt spelling for misspelled?

Athirah said...

bagus untuk penghayatan kita bersama