~AhlaN wa SaHLaN~

"HarDsHip aLways coMe to those wHo have tHe abiLity to enDure thEm. Just as tHe gooD qualiTies are tO be fOunD in tHe honouReD peOpLe. A minOr tHing miGht seeM GREAT in the eyes of a minor persOn. Just as a greaT thing seemS minor in tHe eyeS oF a GREAT person" -Salahuddin Al-Ayyubi-

Wednesday, September 2, 2009

Ramadhan kariiimm!

new day, new life, new story..


sepatutnya pada 21 ogos..

salamualaik..

alhamdulillah.berjumpa lg pada ramdhan kali ni..dan juga bulan september.cepat masa berlalu.rasenye tak terlewat lagi untuk ucapkan 'ahlan wasahlan ya ramdhan' walaupun sudah lebih kurang 12 hari antunna semua berpuasa.

Aku??

ramadhan kali ini sangat berbeza rasanya.Bukan kerana tidak menyambutnya di sekolah, berbuka bersama rakan2, tidak lagi menyertai kumpulan tadarus.tapi..begitu mencabar, menguji, menusuk dan segala bagai ekspresi yang dirasa.

ayuh muhasabah diri balik..

ramadhan..bukan setakat menahan lapar dahaga, ye x?

malah, setiap kebaikan dan kebajikan yang dilakukan akan Allah tambah pahalanya berlipat kali ganda. Syaitan yang selama ini menjadi musuh nyata diikat dan dipenjara sebagai alternatif untuk sang muslim dan mu'min menggarap amalan sebaik dan sebanyak mungkin tanpa digoda dan di'cucuk'.

Allahua'lam..soleh kita bukan boleh ditafsir dengan mata kasar seperti melihat tanda hitam pada dahi2.solah dan iman kita, hanya Allah yang lebih a'lim..

Yang pasti, puasa dengan keluarga adalah yang terBAEK!!tahap gula abah makin menurun, harapnya, abah istiqamah untuk tak makan nasi dan minum air manis.jangan risau, abah tetap kuat dan mampu menjalani kehidupan seharian walaupun tanpa nasi..abah ade alternatif lain..iaitu dengan makan roti 'kesihatan' dan ubat yang diberi doktor.Segala pergantungan hanya pada Tuan Pemberi Penyakit dan Penawar;Allah swt.

Puasa kali ni memberi mak peluang untuk mengasah kembali bakat memasak emak yang hampir lusuh dan berdebu (hiperbola!!).Aku pula cuti memasak..Apa2 pun mame's cook is always the best!!Tak pernah lebih gula, kurang garam, pedas gile..semuanya sedap menjilat jari..

adek2, imran dan maya..makin bergiat aktif walaupun berpuasa..aku kagum dengan imran, rasenye sejak darjah 1 imran puasa penuh.solat pun sudah pandai2 sendiri.alhamdulillah.

aku??hehehe..

maya pula, dah darjah 2, kagum juga..mulutnya, kakinya, tangannya, kepalanya tetap bergerak dan berinteraksi dengan alam sekeliling tanpa henti walaupun adakalanya tidak bersahur..alhamdulillah..heh, kali ini, adik2 pula yang menjadi contoh tauladan....

kita tunggu dan lihat keadaan orang berpuasa di benua sana..






4 comments:

atiqah said...

ajar..slamat trbg!!!tggu ak kt sane..hehe..ak tga exam nih..

Anonymous said...

huuu... nape bile ak bace ak yg sdey?

*terbayang naseb di bumi yg tak pernah meraikan ramdhan kelak*

siti-situ-sana-sini said...

>tiqa
bittaufiq wannajah utk exam..
yeah, jmpe kt sne..rye sme2 lorhh..

>wanwanwan
ko ptut tumpang gmbira la utk ktorg..huu

doakan ktorg eh..
aduhh

khaliesahkamal said...

ahlan wasahlan ya ramadhan!!

ayat syazwan tu btul jgk...