~AhlaN wa SaHLaN~

"HarDsHip aLways coMe to those wHo have tHe abiLity to enDure thEm. Just as tHe gooD qualiTies are tO be fOunD in tHe honouReD peOpLe. A minOr tHing miGht seeM GREAT in the eyes of a minor persOn. Just as a greaT thing seemS minor in tHe eyeS oF a GREAT person" -Salahuddin Al-Ayyubi-

Wednesday, August 18, 2010

maaf . ini jaulah saya #1

new day, new life, new story..

Dengan nama Allah Rabbul Jalil...


12 HARI SUDAH. alhamdulillah, jika dikira genap sudahlah 12 hari saya dan jemaah pulang dari Arab Saudi [AS] dalam Jaulah Haramain untuk umrah dan ziarah. rindu masih lagi melekat dan mungkin tidak akan pernah padam. moga Allah beri lagi peluang pada saya untuk menjadi tetamuNya pada masa akan datang. nampaknya, kena menabunglah dari sekarang (:inshallah, dalam laman ini saya akan berkongsi sedikit demi sedikt pengalaman yang digarap sepanjang keberadaan saya dan para jemaah di sana.
MAHRAM. mungkin ramai yang tertanya-tanya ; bagaimana saya mudah melepasi kastam AS, sedangkan saya tidak bermahram di sini. baiklah, begini. jaulah yang saya sertai diuruskan sendiri oleh pihak travel yang menguruskan travel dari mesir dan malaysia termasuklah umrah dan ziarah ini. segala pasport dan visa termasuklah mahram kami diuruskan di malaysia. jadinya, semua urusan adalah sah dan diperakui oleh kerajaan malaysia. mahram atau istilah yang kami gunakan; mahram tumpang, merupakan ahli jemaah rombongan saya sendiri. itulah keistimewaan mesir..~~
HUKUM. hmmm, setelah berbincang dan bertukar fikiran, saya dapat 2 kesimpulan. ringkasannya, pertama; ibadah kita diterima, tapi jalan yang kita lalui salah. kedua; umrah kita memang sah. bab mahram tidak menjadi masalah. perkara ini timbul kerana pihak AS memang mewajibkan setiap wanita yang hendak memasuki negara tersebut perlu membawa mahram. DAN, berkenaan dengan mahram tumpang atau mahram jadian dan sebagainya, pihak AS memang sedia maklum akan perkara berkenaan. Allahua'lam.

KOMENTAR. subhanallah. tak terkata nikmatnya dapat menjejak kaki ke Baitullah dan rumah nabi. tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. hanya yang melaluinya dapat merasainya sendiri. tambahan lagi, rasa sangat bersyukur kerana diberi upaya pada masa gagah belia ini untuk mengerjakan ibadah yang satu itu. bukanlah tujuan untuk riak. tetapi, pengalaman yang dikongsi ini moga menjadi inspirasi dan semangat untuk sahabat yang lain untuk melawat ke Tanah Suci itu. inshallah!

Bahagia. fathiah, hajar, ain, adibah, maha. 'Kami tahun satu!!' di Cairo Aiport.


BERLEPAS. selesai sahaje kertas terakhir, histology, kami diberi masa sehari untuk bersiap menyediakan segala kelengkapan untuk berlepas. pada jam 2.45 pagi 22.7.10, kami berlepas ke Jeddah Airport dan tiba pada jam 5.45 pagi. alhamdulillah, lepas kastam. kami bakal menduduki madinah selama 4 hari dan mekah selama 10 hari. perjalanan mengambil masa 7 jam dari jeddah ke madinah. alhamdulillah, kami tiba di sana dalam pertengahan waktu zohor. setelah selesai urusan bilik dan beg, kami bergegas ke masjid nabawi memandangkan azan asar sudah berkumandang.. tak terungkap dek kata saat melangkah masuk ke masjid nabi. sebak.


teruja akan keindahan binaan masjid tersebut. saya teringat masjid al-falah. benarlah seperti yang emak katakan. rekaan dalaman masjid tersebut memang menyamai dengan rekaan pada masjid nabawi. kreatif!

JAULAH. [23hb] kami dibawa oleh musyrif kami mengelilingi masjid nabawi sambil dipandu oleh sahabatnya yang merupakan bekas pelajar universiti madinah; ustaz moen.

ustaz moen memberi penjelasan. di tapak di mana nabi muhammad pernah memberikan khutbah hari raya kepada seluruh penduduk madinah.

SAQIFAH BANI SAIDAH. tempat dimana terlantiknya Abu Bakar sebagai pengganti Rasulullah yang baru wafat ketika itu. tempat yang berkaitan dengan rasulullah dan para sahabat memang subur. Sollu alan nabiy..

SOUQ MADINAH QADIM. pusat perniagaan antarabangsa melibatkan umat islam dan yahudi pada satu ketika dahulu.


BERSAMBUNG. inshallah saya akan sambung lagi perkongsian ini dalam masa terdekat ini. salam ramadhan.

Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud: Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. (Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi)

moga ramadhan ini lebih baik.
btw, ku rindukan ibu disana. doakan mak saya kuat. saya ok je. mak je yang sedih plus risau lebih2 saya berpuasa di sini. tahun depan nak puasa lagi di sini. sebab? dah 15 ++ merasa puasa di sana. sini bila lagi...lagi pun puasa di sini sungguh istimewa. zuhudnya lebih, qanaahnya lebih, syukurnya lebih, nafsunya kurang! inshallah

Allahua'lam

8 Ramadhan 1431 H
Tepian pentas,
Maktabah Darul Ehsan.

No comments: