~AhlaN wa SaHLaN~

"HarDsHip aLways coMe to those wHo have tHe abiLity to enDure thEm. Just as tHe gooD qualiTies are tO be fOunD in tHe honouReD peOpLe. A minOr tHing miGht seeM GREAT in the eyes of a minor persOn. Just as a greaT thing seemS minor in tHe eyeS oF a GREAT person" -Salahuddin Al-Ayyubi-

Thursday, April 23, 2009

bulan kedua(first publish)

new day, new life, new story..


BULAN KEDUA

~we cannot control the weather, but we can control the atmosphere of our mind~


Waktu bln 1 dlu, ustaz da ingtkn kami awal2 bahawa, bln feb nnt, aktiviti akan lebih ‘pack’..yup2..btol pe yg ustz ckp tu..klu bln jan tu rse penat, bln 2 feb double triple penat.dgn mcm2 aktiviti yg dijlnkn..klu tgk kn, weekends pon ktorg da kelas..waaaa!!

bln ni,lagi 2 modul telah ditambah sekaligus melengkapkan keempat2 modul dlm PLKN, modul khidmat komuniti dan modul kenegaraan.dlm modul ni la, kami didedahkan dgn org2 kt luar..sma ada ktorg yg kuar dr kem ataupun, org luar yg datang masuk ke kem ktorg.


29/1—dah sehari budak2 yang balik raya cina tu, balik kem blek..tp, ade gk yg x balik lg..bdk2 semenanjungla..lupa asal usul tu..haha..hari ini, kem kami didatangi oleh wakil2 dr jabatan kesihatan daerah bintulu..dorg pon cter la pasal HIV & AIDS(ada apa dengan AIDS?)..n bertambah lg kenalan aku..haha.lg2 dak India.entah cmne bole sesat, rmi2 msuk group aku.tp still de perpaduan kaum le dlm group aku..pastu, bile discussion, sume wat kepala sndr plak tu..aduyai..alhamdulillah, de gk yg bole dicontrol..2 hari la kami didedahkan pasal ape tu AIDS, impak2nye, kesan2nye, penyakit2 berkaitan, cara untuk mengelak HIV&AIDS(elakkn bertukar2 pasangan???)..hoho..cara penggunaan kondom..waa..tu suda ekstrem!!

Perjalanan aktiviti harian still berjalan mcm bese la..dr pagi smpi mlm..n pd malam 30/1, kami diberi taklimat utk perjalanan aktiviti bulan februari plak..dan ade gak la pertukaran2 mase yg berlaku,contoh..waktu makan, solat…cme, maybe hari cuti berjalan mcm bese..yg pasti, KJ kate, ikut sume arahan yg dikeluarkan la.dr arahan cikgu, smpi ke arahan komandan.


ni ustaz...heee

31/1—kt surau, ustaz cter psl 3 agama;kristian, yahudi dan islam..mmg tajuk ni sangt2 menarik minat aku..yela, mne x nye..aku kne kumpul bnyk isi dn pengetahuan utk tolong ‘kwn2’ aku yg memerlukan khidmat aku..huhu..

Antara isi2nye, ustz hujahkan tentang nabi isa yg xde ayah, mariam sbg ibu tuhan.siap ade dalil dr quran,perbezaan musa dan isa yg dikatakn ade persamaan.walhal, musa dan isa adalah watak yg berbeza..dan byk lg la berkaitan isu ni..


yg paling besh, ustz cter psl AINUL MARDHIAH..hehe..ustz kte, ainul mardhiah ni bidadari dlm syurga..pahlawan islam yg syahid je layak utk bidadari ni(aku cne??)..huhu..suatu hari, ade sorg shbt nabi yg akan berperang bermimpi memasuki syurga dan bertemu dgn sekumpulan bidadari.pemuda itu bertanyakn ainul mardhiah..tp, sekumpulan bidadari tu suro pemuda tu masuk dlm lg spy dpt bertemu ainul mardhiah..akhirnye, stlh bbrp lapisan masuk kt dlm syurga, pemuda tu bertemu jgk dgn ainul mardhiah yg tgh bersemayam..pemuda tu try dekat,tp ainul mardhiah halang..ustaz sambung cter..lalu, bidadari berkata, jgn dekat kerana saya uzur..huhu..ktorg yg dgr jd BLUR…laaaa,uzur??ceit, ustz gelak..hehe..ustz wat lawak ‘x jd’..gamat gak surau tu ble ktorg gelak..bole plak ustz wat lwk dgn cter2 sahabat..heee..sbnrnye, ainul mardhiah kata, kamu xkn dpt saya jika kamu x syahid..at last, ble pemuda tu bangun dr tido, pemuda tu mengajak rasullah berperang dan pemuda tu syahiddd..tercapai la impian pemuda tu untk memiliki ainul mardhiah..hee..sje je cter..muga terhibur, pnjg ag cter kt bwh ni..=)


2-6/2—kelas intergrasi bermula.aku x ingat aku kelas ape.integrasi 10 kot, klu x silap la.yeah, bosan!cgu2 sume diimport dr luar..cgu aku cgu anita(org kenyah)..de 3 buah buku kerja yg diberi; keagamaan,kebudayaan, peranan lelaki dan perempuan..waktu mula2, ok lagi..sume muka nmpk pathetic,spastic dgn kebosanan yg melingkar dlm kelas.termasuklah aku sekali…tp, lame2 kelas jd ‘hangat’ gak ble buku keagamaan dibuka..mulalah ditimbulkn bermcm2 soalan utk meng’attack’ agama len..heee..tp, yg aku dgr, kls si bdk tabligh tu lg hebat..da mcm nk gado ble cter psl islam n kristian..yela..bdk tabligh tu, tny soalan2 cepu mas yg bg aku mmg ‘sodap’ ble ditanya pada bdk kristian..huhu..alhamdulillah, kelas aku cool ag..mne x nye, ustazah ni lembut..haha..byk jgk la bnde yg aku kne bentang dn terangkan ble pelajaran berkaitan dgn agama islam..huhu..alhamdulillah,ade gk kwn2 muslim yg bntu mencelah..yg penting, kt kelas tu la aku knal isen dn siti fatimah..huhu..isen yg dikatakn berminat tentang islam..siti n isen da mmg rapat.dorg dr kompeni delta..nnt2 la aku cter ag…


senny dan siti fatimah

11/2-we went to tabika kemas, sg. Plan, bintulu for our first kelas khidmat komuniti..doing gotong-royong..poco-poco dance..paper’s fashion show..haha..our group won the whole categories..same group wif d ‘sweet’ luqman..heee..dak USJ 1..


12/2—if I’m not mistaken, kelas kenegaraan started..aku KN 8..siap dilantik jd timbalan kelas ag..ketuanye, sorg dk alpha ni, namenye sugi..??..sulgianto..wat an awful nite mare AGAIN..hee.such a boring clas wif such a boring teacher..sori cgu.tp, kte da terus terang en..so,0-0 ek..i got d same class wif yaya,zahid(dak teknik gombak..hoho), afif(teknik miri), catherine,hajar(yeah, ma twin), li ping, mica, Thomas, hamaisa’, karim(malay-communicate-in-indian-kl boy), prasad a.k.a ali(nama melayu die) n izzati…sometimes,the activities are very very very boring..feel pity wif cgu rosesilla..i think, she doesn’t has d experience in teaching field..pity, rite??heee…


We also did latihan fizikal utk tali rendah..starting wif the balancing component, byk kali jatuh gak la..klu cgu x goyang,konfem menang group aku..wakaka..then, most-not-forgotten, the ‘strike’ momento..haha..dkt bnde tu, ade 2 tayar yg berjauhan dan kt tgh2nye ade tali,ktorg di divide kpd 2 group.ktorg diarah masuk dlm tayar dan perlu bergerak ke tayar yg kt seberang menggunakan tali..kre cm tarzan gk la..bole bygkn x??heee..yg pasti kaki ktorg x leh cecah tanah..dgn bermcm2 saiz manusia, akhirnye, tibala masa ain utk jd tarzan..silap ktorg gak kot, x bg laluan pd org yg berbadan besar ‘terbang’ dlu…jd, ble sume org da ade kt tayar yg kt seberang tu, tinggal ain je la..yg agak besar n tinggi..hoho..ble smpi kt tayar yg lg satu, pe lg…strike la..sume pin a.k.a manusia tergolek..hahaha..x leh lupe la moment tu…malupon ade, wira betul2 ade kt blkg ktorg..mmg jd wayang la..


13/2—de refleksi utk kelas kenegaraan sepnjg minggu tu..tp, bkn la aku x dpt ape2 dr kelas tu..de gk ilmu yg berharga bak mutiara dlm laut yg aku jumpa..hehe..contoh, pilihan raya dn DKRT..haa, ade sape bole terangkn??ari tu gak, de rehearseal utk MALAM AKRAB, pom-pom girlzz..penari rampaian..well, JLKN de organized pertandingan bola jarring n futsal..kununnye, kem ktorg yg jadi tuan rumah n wakil2 dr kem len akn menginap 1 mlm kt kem ktorg..


14/2—yeah..merentas desa..wuuuhhuuu..without any preparation, i’m ready to ‘surf’ on d road..pagi tu, juz wat warming up dn menari i-want-to-kick-open-side-by-side..hehe.then, the match begin..alhamdulillah..i’m capable to get no 29/>160..not bad ryt??hoho..but, bravo still not lucky..juz comfort in d 3rd place..while alpha n Charlie in d 2nd place n delta in d 1st place…margaret pon nangis..sian kami..on dat noon, we got our phone…BUT, we have to return our phone back on dat same night after d malam akrab.waaaa3!!mmg x aci..haha.bak kate kak nge (cgu garang mcm singa), fon tu da mcm nyawa kami..during evening, starting at 12 o’clock, the BUMI MAS’s netballerzz n futsall players arrived..suprisingly, I met my old-oldy fren from sambest..well, actually she is a sambestarian for a while during her form four’s.then transmitted to MRSM(kt mne ntah)..hanisah..de sape ingt die??4 farabi dlu..dibah n me used to call her naseh…dunno wats d meaning..hehe.folllowing with JUNACO PARK’s players n SUNGAI RAIT, MIRI..


naseh

15/2—the match of netball n futsall at stadium bintulu..we went there by bus..juz like usual stadium but, seem we were being trapped in the ‘huge cage’ for a quite long period it’s a really an outing..hahaha..kan kesian tu.for netball,at last we got the second place after the commandan of the jinaco park requested for second final match..well,they jealous wif us, I knew it..heee..and no place for fusall..poor them..but guys, all of you are good indeed!!cayalah..tp, sedih gk tgk gelagat+ragam kawan2 kt stadium tu..yg lg menyedihkan, yg muslim turut ikut same bersorak dgn tanpa segan silunye..ustaz yg dok opposite ktorg siap jeling2 lagi..maafla ustaz..mmg x leh nk wat ape…dorg bersorak bagai nk rak..n yg paling menyedihkan ade plak yg x solat..player die la..huhu..sadis2!!bole x aku nak kate, dorg x menang sebab x dapat redha Allah..well alasan x solat sebab badan busuk berpeluh..alahai, ada ke kte blaja peluh tu najis n x boleh bawa gi solat???jumudnye dorg ni…huhu..astaghfirullah..aku pkr, kalau certain drpd dorg solat, final yg kedua x kn jd masalah…komen lebih pon bukannye makan saman dorg tu


16-18/2-- Program Penghayatan Sastera dan Budaya( PPSB). Lagi la boring.astagfirullah.start program kena dengar ceramah dan ada gak nyanyi puisi eg. Gurindam,seloka dll.then, divide group utk wat persembahan..suprisingly, I was selected to be the co-director..wakaka..but, still not good enough in leadership field..they seem liked to tease me..alaways..n the factor of VOICE surely.huhu..then, at last, we got the 3rd place..act, the last place..haha..but, our seloka Pak Pandir is the best shot..heee.until we got a special request to make a show for the next day..


19/2—Lawatan Ketua Pengarah JLKN Dato’ Abd Hadi bin Awang Kechil for the first time..ade kelas kerohanian macam biasa.mne aku dapat ILEK2 ISAP GAM??hehe..kt sini la..kelas kerohanian.dari ustaz yg havoc+berilmu.ustaz rafaie bin murshidi..ustaz tu la yg ajar ktorg kenapa kita perlu beragama,antara adat dan syariat..


20/2—kelas kenegaraan as usual..the hot topic..we had a debate..SUARA RAKYAT-AKU YANG BERHORMAT..besh3!!tajuknye..plizz raise ur hand if u agree..”wajarkah PLKN dilanjutkan dari 6 bln ke 1 thn??” dan “wajarkan semua belia berumur 18 thn menyertai PLKN?”


*Having some misunderstandings wif some frenz.,from a few days before..can I juz ignore it??sori…




kt atas tu ade kembara halangan elements..

Petang pula ada KEMBARA HALANGAN..mmg paling’besh’..jatuh dlm air tym monkey rack..da le pakai baju full-loreng..haha.well, bkn aku sorg je yg jatuh..wirawati mmg ramai yg jatuh..respek la kt sofiah..begitu berkeyakinan tinggi..tp, ari tu mmg ‘down’ gle..keyakinan diri hilang lesap tanpa jejak.


21-22/2—ceramah dan ceramah dan ceramah serta taklimat dan taklimat…hidup ini sangatla ‘menggembirakan’..aku yg mmg bek kt sekolah, x penah tidur time ceramah or taklimat, tewas di dewan tym ceramah..hehe..xpenah aku jadi macam ni..ke sbb aku da besar??hehe..


23/2—1st time aku x pergi perbarisan pagi..dah lambat sangat bangun dan bersiap..ada jugak geng..teringat kat sekolah x pernah langgar peraturan.akhirnya, Bravo kena tolak markah disiplin..sian la.



Petang tu, waktu yang ditunggu2..teori menembak colt M-16..yg sempat aku salin, bahagian2 senapang tu je.. kre ok la tu..n dapat gak menembak gune peluru kapur juz untuk testing2 power..haha..


24/2—hari yg dinantikan..kami,kompeni pertama bertolak ke Lapang Sasar Lampir,Miri utk latihan menembak (bkn latihan la..pertandingan antara kompeni).pengalaman baru lagi..abes je menembak, terus makan pagi..haha..lapar2.markah ktorg dirahsiakan smpi ke 1 mase nanti..aku pon x tw dpt berapa..x nervous sangat time menembak tadi.alhamdulillah.


I got a ‘pengkid’ pengasuh (a tittle for our army guider there).nice name, but not really nice appearance.one, doesn’t wear tudung as other girl army.two, she’s smoking..(gosh!!!)but, she’s juz nice in guiding me handling the riffle..i was the member in Detail 3, Target 8.maksudnye..aku group yg ketiga menembak dan org ke-8 (terakhir) dlm group tu..terkejut gak..sampi2 je terus menembak. Tapi x rase gelabah sebab x nampak org gelabah..hehe..yg paling aku ingat, muka k-rah mmg pucat pas menembak tu..we shooted with 30 bullets.10 for trial n 20 for the game..for the first 10 bullets, we have to make sure get into the target point within 100 metres if I am not mistaken..jauh tu..alhamdulillah.my bullets didn’t exploded or flew away to the high ground(my other members did!)heee..and for the 2nd round, we used 20 bullets..then, the marks will be calculated to determine which company is then winner.as the journey go and back took about 3 hours, most of us used this nice golden time to SLEEP.but not me..well, I spent most of the journey to finish a novel and viewing the scenery outside..


xde kena-mengena pon gmbr ni...hehe..tu sjan bolhan, doctor kt sne..n aku,bru lps menembak

25/2—we got our khidmat komuniti class.we went to the IPD Bintulu (PDRM).. huhu..what a boring day again!ish, am I ‘changing’??hoho.astaghfirullah.not boring actually.but, I was juz not interested with the programme scheduled.how come??its a 100% fully talk..and you know what I did??juz sleep n sleep n sleep..you are gonna make the same thing if you are in my situation too..hee.ahh, I’ve forgotten. Yesterday, I met cgu Maziah and asked her to join KAWAD KAKI..


Ye la..aritu, tym pemilihan kawad kaki exactly lps merentas desa..aku plak kena muscle shock(istilah aku sndri).jd, bahagian kaki kiri aku smpi pinggang sakit sangat.tp, alhamdulillah..beransur pulih dari sehari ke sehari..heee.aku juz harap terpilih smpi pertandingan kawad nanti..(27/2)


26/2—tym ni aku terkenang nak balik..lagi 13 hari en kalau x silap..jd, semua org la aku rindu..haha..mula la aku terbayang sape yg ambil aku nanti..hah..lame lgi!tp, bile fikir balik,urusan sen dan wardah x settle lg..xbole2!jd, mimpi kerinduan aku tu terus terhapus sbb komitmen aku sangat diperlukan saat2 akhir ni..yg berkenaan paham kot..


Actually, today is the last day for kelas kenegaraan. I still remember when the first time I entered he class..wat a boring class wif a boring teacher..huhu( aja da pandai ngomel ek!). but today, before noon, before we ended the class, I felt such a huge guilty and sadness.well, when all the classes went over, it’s mean PLKN is also going to over soon..whoa!!my feeling is ‘mixing’ rite now..hoho..sad or happy?


At 1.30 p.m my company went up earlier than others to do our kawad practice on the square.well, we can see an improvement today


Overall, I’m happy doing marching.hee.my first time experience.wont be forgotten until my next generations.haha..i never tried marching at school before.so, any bestarian, be proud of me, ok??!!haha.hm, I have learnt lots of new thing here..alhamdulillah


And tonight we attended out kelas kerohanian at surau.and surprisingly, Prasad a.k.a Ali joined us..seem like he also interested in islam…subhanallah. I took my nap at 1.20 am when sue,sofiah,farhana,nabila and me had our late ‘discussion’.hoho..


27/2—at 6.30 a.m. ktorg terus siap berpakaian full-loreng dan naik ke atas untuk breakfast.caye tak??muka2 ktorg yang selalu jadi orang paling lambat, menjadi antara pelatih yang awal breakfast.kalau tengok kat dewan tu, ada budak2 bravo yang begitu bersemangat je.heee..ari tu, makan nasi impit dan lontong..dak2 sarawak+cina x makan makanan tradisional ni.so, dorg makan roti je..apo kenyang jang??pukul 8, bermula segala-galanya..dlm banyak2 nombor, ktorg nye kompeni boleh pulak dapat giliran no.1..woo..cuak tw x!cgu maziah da la xde..die balik umah die kt sabah sampi 9/3..


Ni yang best ni,lepas abes pemeriksaan pakaian, org kt depan tu bagi arahan bergerak ke kiri..tp, xtau la ape yg ada dalam kepala otak aku time tu..aku dengan konfidennye bergerak ke kanan!!!bella kt sebelah aku pon da plek semacam tgk aku.masyaAllah..malunye..dak2 wira yang x join kawad betul2 ada kat depan ktorg..klu xde org, bole kot aku cover line..huhu..wira2 tu siap mencuakkan ktorg lg…tp, lawak gak ble teringat balik..


Oleh sbb ktorg first, jd ktorg masuk square dulu..dengan yakinnye kot..dengan komand yg salah dr grace..aduuii.lepas abes kawad, yaya nangis..die kata, dia banyak buat silap.dok baris depan sekali pulak tu.em, biasa la tu..no one’s perfect,rite??


Keputusan x diumumkan pada hari tu tp akan diumumkan sebelum latihan wirajaya sekali dengan kompeni diraja..well, nampaknye Bravo xkn kekal pakai opilet kuning tu..mmg pon..disiplin teruk sangat..eyh, aku ni mengata kompeni sendiri ke??pertandingan abes kol 11.20 pg..




platform utama kt seberang sne tu...

One more thing, we also done our latihan tali tinggi(flying fox) during the evening..some of the wirawati from Charlie and delta also joined us.during perbarisan, at ‘senang diri’ state,KJ asked for some volunteers from wira and wirawati..as expected, Yasin and Sadam(akmal) raised their hand for wira..and wirawati, of course me..heee( they forced me la..). I thought I will be the first girl who done the element and will be waiting across the flying fox stage.but, but, but, I was mistaken la…I was required to help cgu Muran up there on the second floor..it’s ok.l love doing dat job..then, here comes my turn..you know rite, how is my voice..em, when the time to do the ‘lapor diri’, KJ ordered me to repeat and repeat and repeat the same words until he satisfied and really sure dat all my friends at the ground heard me clearly..ish3..malu3!!

Kat dalam toilet pon ade happy news tw..hik3..emylia bagtahu yang result menembak untuk kompeni Bravo dah ditampal..alhamdulillah..rezeki Allah nk bagi kat aku..emy kate, markah aku 84/100..kre ebat jugak la tu..n dijadikan citer, aku wirawati paling tinggi dalam kompeni aku..kalau keseluruhan aku no 2 la..sbb Yasin dapat 89..huhu..mmg ideal..muahaha.



tumpukan kt nama aku je ek..heee

And surprisingly, malam tu time kelas kerohanian Emylia(kristian) join ktorg kt surau.die siap pakai tudung lagi.ayu taw!kre die ni da jadi adek beradek Prasad la ni..heee


28/2—em, hari terakhir bulan februari jatuh pada hari sabtu..ari ni x wat apa2..so, aku menghabiskan masa kt dorm dengan memanjakan diri aku kt katil yg empuk gekss tu lps bersihkan dorm..sbb pukul 2, ktorg kena naik balik untuk dengar taklimat IPT..so, dptla isi beberapa borang.tapi x termasukla IPT kt Sarawak tu..malamnye, kat surau ada pertambahan kwn2 lain..emylia, gladia dan senny..niat mereka Allah saja yang tahu..ustaz jumpe kaum2 ni lps maghrib..hehe..aku pon termasuk sekali la..well, org special en..yg paling aku ingat ustaz kate(ni utk dak2 tu), laa ikroha fiddin..xde paksaan dalam islam..dalam kerajaan Malaysia, umur 18 tahun dah boleh tentukan agama sendiri..dan setiap daripada kita, ada dalam sesi belajar(tntg islam)..aku ingat lagi..dorg sume angguk2 je tanda paham..hehe..bagus2!


Kesimpulannya kat sini, nampaknye habis diary aku dirobek untuk dijadikan bahan post kali ni..haha..xpe2..aku still keep the privacy..aku??dah makin berani dalam menghadapi liku2 kehidupan penuh ranjau dan duri serta onak kat kem yang bernama similajau tu(ahakzz..ayat penuh lebat la).ye, x dinafikan makin banyak pengalaman dan ilmu yang aku dapat..x kira duniawi atau ukhrawi..moga dimantapkan iman je..mungkin x perlu kot aku ceritakan pengalaman yg aku rasakan sebagai ujian dalam hidup aku kat siniAllah lebih tahu..akhir2 bulan ni jugak la aku rasa kemanisan rindu (yolah) kat semenanjung tu..haha..bersama dengan ledakan debaran nak menanti keluarnya keputusan SPM..di samping tu jugak, terasa keresahan meninggalkan rakan2 yg aku rasa perlukan bantuan dariku..sadis2!!em, x dilupakan jugak.terkadang aku rasa sangat2 dihargai kt kem tu..kat sini aku x dihargai ke??lebih kurangla..huhu..yelah, interaksi antara kami agak mengkagumkan aku…dgn pelbagai bangsa, bahasa dan agama.tp, aku jugak x ketinggalan merasai ketegangan perasaan yang kami rasa antara satu sama lain..(gaduh,dalam kata lain la).jap2, aku x cerita ek kt korg kt mana aku salu lepak, layan perasaan sorg2??hehe..port aku tu merupakan tmpt yg paling besh taw.duduk kat atas simen pon boleh rase keempukannye..dgn permandangan yg cukup indah dan menenangkan.sekali-sekala, boleh dijadikan tempat muhasabah diri.wahh!!



pemandangan dr port lepak aku...

P/s—penggunaan bold pada sesetengah perkataan x membawa maksud ape2 tw…

Sekian saja post saya pada kali ni,moga ada antara kita memperoleh manfaat..sebarang komen atau cadangan boleh diberikan di mana2 saja..heee..insyaAllah berjumpa lagi..wsalam =)



4 comments:

Nurul Athirah said...

panjangnya post..
waa,
dahsyat tol la hajar ni,
siap tulis kat diari n ngan tarikh nya skali..
heh,
congratz 4 da acara 'menembak'..
jangan tembak kita sudahla ea?
huu~

MR NERD said...

u said post nh,da ditapis from ur diari??
siyesly??
ur diary tebal mne ek??de sme tebal ngn kamus dewan x??hehe..no offence

siti-situ-sana-sini said...

athirah :panjang ek??cbe athirah bayangkan klu mulut kte yg bercerita..tira tido bangun balek pon x abes2 tw
haha..tanx.klu kte tembak tira, xde sape da kwn kte pas ni.hua3..terharu x??

nextgen :ni mmg la da ditapis..hehe..tp penapisnye de bocor sket kot.haha.em,xde la sme tebal ngn kamus dewan..ala2 tu adala..

Anonymous said...

tempat jatuh lg dikenang..inikan tempat bermain..huhu