~AhlaN wa SaHLaN~

"HarDsHip aLways coMe to those wHo have tHe abiLity to enDure thEm. Just as tHe gooD qualiTies are tO be fOunD in tHe honouReD peOpLe. A minOr tHing miGht seeM GREAT in the eyes of a minor persOn. Just as a greaT thing seemS minor in tHe eyeS oF a GREAT person" -Salahuddin Al-Ayyubi-

Wednesday, July 21, 2010

290410 [Read Only]

new day, new life, new story..

Bismilllahirrahmianirrahim

Assalamualaikum

Bagaikan sudah beberapa hari berlalu. Sedangkan baru seharian aku tempuhi. Mungkin pelbagai peristiwa berlaku menyebabkan aku merasakan begitu pantas masa berlalu.

Pada pagi ini, bermulalah FINAL EXAMku sebagai FIRST YEAR MEDICAL STUDENT. Hampir 8 bulan menempuh waktu-waktu belajar di kuliah dan ‘section’ atau praktikal, masa yang tidak sanggup ditempuhi akhirnya tiba jua. Mungkin pada permulaannya agak mudah kerana peperiksaan kami bermula dengan bahagian yang sedikit markahnya. Bermula dengan ‘practical exam’ kemudian kami akan memasuki fasa yang agak sukar iaitu esei dan oral yang mengambil sebahagian markah daripada markah untuk peperiksaan akhir ini pada akhir Jun ini.inshallah

Tidak diduga tidak disangka, mungkin ini rezeki yang diberi Allah. Dia pertemukan aku dan sahabat-sahabatku dengan seorang penulis yang berasal dari Indonesia yang dalam rangka pengembaraannya untuk menukilkan pengalamannya berada di bumi Mesir;walaupun untuk masa yang sebentar. Menggunakan nama penanya; ImaZahra, beliau mempunyai perwatakan yang sangat mencuit hatiku dan aku amat menyukainya. Beliau kelihatan sangat berwibawa!

Beliau berasal dalam bahagian Kalimantan di Indonesia. Agaknya aku masih kurang arif tentang Negara jiran itu.......menuntut ilmu di bumi UK dalam ijazah penulisan. Aku tertarik dengan sebuah tulisan yang dihasilkannya; A Long Distance Love.

Dan juga boleh dikatakan sebagai kebanggaan, aku berjumpa ImaZahra yang mahir dalam 3 bahasa; Indonesia, arab dan inggeris. Kami berkesempatan juga berbual dengannya dalam bahasa penjajah itu. Dan ImaZahra tidak pernah mengecewakan. Segala kalam yang diluahkan sangat berhikmah dan bijaksana serta penuh sopan santun. I wish to be polite and wisdom like her.

Hari yang memenatkan, aku tiba di rumah pada jam 12.15 dan teruskan mengerjakan suruhan Allah yang satu itu. Tanpa disedari aku terlena usai sahaja aku solat,hanya beralaskan karpet bilikku dan berbantalkan lengan. Aku akui aku sungguh penat hari ini! Satu persatu perkara diselesaikan tetapi tidak FAIL! Dan kemudian aku terjaga dek gangguan lalat durjana. Tetapi lalat juga membawa rahmat. Jika tidak dikejutkannya mungkin aku tidak bersegera bersiap untuk ke kelas tuisyen ku di Raba’ah.

Selama menunggu bas, cuaca tersangatlah panas dan bahang. Tidak pernah aku merasainya sebelum ini di Malaysia. Permandangan mataku tersangatlah cerah dan terang. Ya, itulah suasana yang aku lalui sepanjang tengahari di musim panas ini.

Setelah berjaya memberhentikan sebuah bas yang menuju ke Raba’ah, kami segera mendaki tangga bas tersebur dek tidak tertahan dengan panas di luar. Tetapi malangnya, bas tersebut melalui jalan panjang yang sangat mengambil masa kami untuk sampai ke Pusat Tuisyen Doha.

Malang, malang tidak selamanya malang. Aku menemui khibrah lagi di dalam bas itu. Tiba-tiba sahaja bas kami naiki dipenuhi dengan sekumpulan remaja berbaju kemeja pink. Mereka kelihatan sangat kecoh dan bising. Aku cuba amati seorang perseorangan; wajah mereka, watak mereka, ragam dan bahasa mereka. Rupa-rupanya mereka BISU!ALLAHUAKBAR. terasa runtun hati sensitifku melihat akan kekurangan mereka. Belas kasihan yang tidak terhingga aku terhadap mereka. Mereka berlagak biasa, mereka ‘berborak’ seperti kebiasaan mereka tanpa menghiraukan mata-mata yang merenung perlakuan mereka. Mungkin mereka sudah lali dengan keadaan seperti itu.

Pada masa itu jugalah, aku koreksi balik segala nikmat yang tidak putus-putus Allah kurniakan padaku jika dibandingkan dengan ujian yang Allah lemparkan pada golongan bisu tersebut. Timbul pula kisah keluarga sahabatku yang juga mempunyai ahli keluarga yang ‘tidak diberi Allah nikmat bercakap dan mendengar’. Sayu lagi hatiku. Alhamdulillah.

Kami tiba di pusat tuisyen sebelum jam 3. Risau dengan kemarahan doctor Asyraf, kami menyegerakan langkah kami. Kami bertuah. Doctor Asyraf masih belum tiba. Sehinggalah jam 3.30, kami mengambil keputusan untuk solat asar. Dan kami terserempak dengan doctor di muka pintu. Doctor terlupa akan kelasnya di sini kerana sibok mengajar di tempat lain. Aku kasihan melihat doctor yang kepenatan. Setelah meminta izin untuk solat, aku dan sebahagian sahabatku bersegera ke masjid kerana wuduk yang telah batal; dipegang amu….

Akhirnya kelas bermula pada jam 4 petang. Bayangkan! Tidak mengapalah, asalkan ilmu dapat dituntut. Aku sendiri tidak menyangka aku agak bersemangat dalam kelas. Mungkin aku agak terkesan dengan mesej yang emak kirimkan padaku 3 hari lalu. Alhamdulillah. Harapnya aku mampu mengingati dan memahami apa yang diajar oleh doctor sebentar tadi. Dan kelas berakhir sebelum jam tepat pukul 6.

Sedar tidak sedar, aku terlelap sekali lagi setelah berusaha mengingati surah Ad-Dukhan, sehingga aku terjaga sendiri. Memang terniat di hatiku untuk bersama-sama mengerjakan solat hifzi berjemaah dibawah. Alhamdulillah Allah kabulkan niatku itu. Kerana aku tahu, aku mana mungkin mampu untuk mengerjakan solat sunat istimewa itu bersendirian. Terasa lawak, selesai solat, aku segera bangkit untuk mengerjakan solat isyak yang ketinggalan tadi. Alhamdulillah.

Teringat pada rakan baruku, Hadeel. Hadeel menelefonku sebanyak dua kali. Mungkin ketika aku khusyuk dibawah. Sungguh aku bersyukur Allah perkenalkan aku pada rakan yang sebaik itu. Yang sangat banyak membantu dalam pembelajaranku terutam di kuliah dan juga sering mengkhabarkan info-info terbaru berkaitan kuliah arab yang kamu sertai.

Mungkin sekadar ini sahaja. Aku hanya ingin mengembalikan mood belajarku yang masih ‘mengantuk’ didalam badanku ini..hahahahahaha

Ya, aku perlu bersedia untuk imtihan yang akan datang pada 2 Mei ini. Moga Allah sentiasa membantuku…ameeeenn~


1 comment:

miss s.e.r.e.n.i.t.y said...

aja
u are not sleeping la
u just feel sleepy jek

meh kita kejut awak..
eh eh
bangun2..
pergi berjihad tu !

hehe
i knew you miss me too

hahaha