~AhlaN wa SaHLaN~

"HarDsHip aLways coMe to those wHo have tHe abiLity to enDure thEm. Just as tHe gooD qualiTies are tO be fOunD in tHe honouReD peOpLe. A minOr tHing miGht seeM GREAT in the eyes of a minor persOn. Just as a greaT thing seemS minor in tHe eyeS oF a GREAT person" -Salahuddin Al-Ayyubi-

Tuesday, July 21, 2009

kelas tahajjud

new day, new life, new story..



salamualaik

al-kisah atau sedikit tazkirah yang diperoleh di Surau Taman Bukit Saga baru-baru ini

ustaz (x ingt nama) mengulas tentang solat sunat..ayat yang paling sedap didengarla..

nak tambah yang sunat,TOLONG perbetulkan yang wajib
(merah sebagai tanda warning)

senang citer, malam tu ustaz banyak sentuh bab-bab solat

lama-kelamaan, ustaz sentuh bab solat tahajud yang merupakan salah satu elemen dalam qiamulail.seperti yang kita tahu, qiamulail, Allah wajibkan pada Rasullullah dan disunatkan kepada umat nabi Muhammad..yakni, kalau x buat x dapat ape2, kalau buat, insyaAllah dapat pahala.

aku rindukan suasana hening bersamaMU...

manusia sekarang semakin sibuk (tak terkecuali pada yang sedang menulis atau membaca), jadi qiam yang sunat dilakukan terutama pada waktu sepertiga malam TERAKHIR sering dilupakan atau dibuat-buat lupa dek mengejar kemajuan kehidupan duniawi.jadi, ustaz ada bagi beberapa formula untuk kita sama2 hayati dan cuba dipraktik.

Dan Sabda Rasulullah saw:

“Seafdhal-afdhal (sebaik-baik) solat selepas solat fardhu ialah solat malam” [/b]( HR Muslim : 1163 )

ingat x cerita Sultan Muhammad Al-Fatih?? Beliau merupakan seorang pemerintah yang lansung x pernah meninggalkan solat malam.Dari situlah beliau memperoleh kekuatan sehingga berjaya membebaskan Kota Konstantinople yang sebelum ini telah dijajah selama beratus-ratus tahun..Allahuakbar!

tahajud economy class-
dimana kita bole mengerjakan tahajud dan solat2 sunat yang lain sebelum tidur.lagi2 kepada manusia2 yang memang tidur awal dalam pukul 10..yela kan, dah hafal sangat biological clock diri sendiri yang memang x boleh nak bangun pada sepertiga malam terakhir.astaghfirullah

tahajud bussiness class-
sehari suntuk bekerja/belajar seharian, tentu penat dan lelah kan..balik rumah/habis assignment pon dah nak dekat pukul 1 pagi, jadi dikesempatan sebelum naik katil, kerjakan 2 rakaat tahajud.x dapat sepertiga malam terakhir, sepertiga malam terawal pon jaaadila....

tahajud executive class-
haaa, ini yang kita nanti2 kan..(entah bila la tu)..apabila kita bangkit dari tidur pada sepertiga malam (selalunya pada pukul 3-5 pagi) dan mengerjakan seberapa solat sunat yang dituntut.barulah kita betul mengikut syarat tahajud berdasarkan makna qiamullail itu sendiri..ye x???

so, kawan2, kita muhasabah balik..tahajud kita, kelas yang MANA???=D

Allahua'lam

Kitorang adik-beradik x pernah dapat beli bantal peluk untuk tidur.yang ada, semuanya hadiah pemberian orang..sebab ape???

abah kata, xboleh beli bantal peluk/bantal busuk sebab nanti tidurnye lena sangat sampai x boleh nak bangun tahajud..

tu kata-kata abah 3 tahun lepas.. ingat lagi sampai sekarang sebab x puas hati x dapat beli bantal peluk..hak..ape2 pon,kite da ade bantal poOh..hee

ada ke kaitan kisah bantal dengan bangun tahajud??kite rasa ada..
ande rasa macam mana???

lu pikirla sendiri

5 comments:

ImaZahra said...

waa.. suke post ni.
suke sgt

siti-situ-sana-sini said...

jap2..
nk bce blek post nih..hak


tanx ima..
ok aja, nice effort..=p

valeria said...

uwaa..
i reminisce times bak in sambest..
badar slalu wat qiyam jama'i..
tp aten slalu escape..
hmm..

siti-situ-sana-sini said...

>fathin
ten, sye knal awak dlu cne...wawawa
manusia kn berubah..insyaAllah
kpd yg lbey baik

valeria said...

really..?
do u???
erm, rse'y spe xkenl aten d sort of problematic prefect dlu tuh kn?

insyaAllah..doakn aten ea, hajar?