~AhlaN wa SaHLaN~

"HarDsHip aLways coMe to those wHo have tHe abiLity to enDure thEm. Just as tHe gooD qualiTies are tO be fOunD in tHe honouReD peOpLe. A minOr tHing miGht seeM GREAT in the eyes of a minor persOn. Just as a greaT thing seemS minor in tHe eyeS oF a GREAT person" -Salahuddin Al-Ayyubi-

Friday, July 10, 2009

Nilai Sebuah Kasih Sayang

new day, new life, new story..

Ini mesej yang diperoleh daripada seorang kawan, Nurul Balqis yang berada di CFS IIUM, PJ..hee..rase macam nak kongsi kat sini sbb, mesej ni berjaya menitiskan air mata aku pagi-pagi nih..lalala~
bukan ciwek, tapi terharu+bru tau yang aku rindu gile2 kt dorang sume..

Pada suatu hari di sekolah, seorang murid bertanya pada guru.Ketika itu guru tersebut mengajar mengenai kasih-sayang.
Pelajar: "cikgu, macam mana kita nak pilih seorang yang terbaik sebagai orang yang paling kita sayang??Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan??"

Cikgu: "Ok.kamu ikut ape yang saya suruh.Kamu berjalan di atas rumput sambil memandang rumput didepan kamu.Pilih yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walau sekali.Da petik rumput yang PALING cantik, bawa ke kelas"

Apabila pelajar tersebut pulang pulang ke kelas tiada sehelai rumput pon di tangannya.Cikgu bertanya, kenapa tiada rumput yang dipilih?

Pelajar: "Tadi masa saya berjalan, saya carilah rumput yang paling cantik.Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik,maka saya saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi.Tapi sampai di hujung padang, saya x jumpa pun yang paling cantik.Mungkin ada diantara yang si belakang saya tadi, rumput yang paling cantik tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang boleh saya petik"

Cikgu: "Ya, itulah jawapannya.Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang,janganlah kita mencari lagi yang lebih baik dari itu.Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya.Dan ingatlah orang yang paling kita sayang itulah yang paling cantik dan paling baik.Maupun nak ikutkan banyak lagi yang paling cantik dan baik seperti rumput tadi..."

beserta sebuah gambar..


juga diiringi dengan alunan minus one yang sangat syahdu..
(kalau letak pon, korang sure x leh dengar..)

Kesimpulannya, pembelajaran dalam kelas 'SMS' berjaya menyedarkan orang hakikat sebuah kasih-sayang..kan??

dan..

jika diimbas kembali, ada x di antara guru2 kita yang pernah mengajar subjek seperti yang di atas???


?????

lalala~~




7 comments:

khaliesahkamal said...

pnjangnye sms die..hak.

manusia nih ble dah xde, bru tau mghargai..
jadi hargailah ape yg di dpan mata anda.

wala insyakartum la azidannakum
wala inkafartum inna 'azabi lasyadid..

siti-situ-sana-sini said...

heh..
tw xpe..mmg pnjg..
layanzz~~

cop3..
dalil tu surah pe ek??

khaliesahkamal said...

Surah Ibrahim, ayat 7..

afiQFaiz said...

nice post.
the analogy is well-depicted is we think deeply of it.
appreciation is what matters in such aspect.

*rajin gile wat post baru.. hyperactive blogger huh?

siti-situ-sana-sini said...

>liesah
tankiu

>mr afiQFaiz
selagi ade mse,
gne lah sebaiknye utk posting..hak

klu x, nnt jd hyperpassive blogger plak..
nk jwb pe nnt??

dEe-Nie said...

sedeyh giler la hajar.. trse..

sob sob..

siti-situ-sana-sini said...

>dnie
same2 la kte hargia ape yg ade dpn mate kte nih...
selagi bole..
heee
jgn sdey..
aku tw ko raja air mata..hak